Тема 8. Тест 5. Текст. Основні ознаки. Будова. Мікротема й абзац. Ключові слова в тексті й абзаці

Запишіть тему уроку. 
Текст. Основні ознаки. Будова. Мікротема й абзац. Ключові слова в тексті й абзаці

Прочитайте речення. Чи можна з них скласти текст? ІЦо для цього потрібно зробити?
І. Як відомо, мова постійно (хоч і дуже повільно) розвивається, у процесі розвитку змінюються її норми. 2. Мовна норма — регулятор правильності літературної мови та головна умова її стійкої стабільності. 3. Ні, незмінних норм не буває. 4. Чи значить це, що мовна норма постійна, незмінна?

(Порядок речень мас бути таким: 2, 4, 3, 1).


Зробимо висновок: «Текст —це...»



Текст — літературно опрацьоване чи усне повідомлення, яке складається з ланцюга речень-висловлювань, об’єднаних в єдине ціле задумом, ідеєю. Це об’єднана смисловим зв’язком послідовність знакових одиниць, основними рисами якої є зв’язність і цілісність.


Текстові характерні такі ознаки: (запишіть)

  • зв’язність;
  • цілісність;
  • авторська мета;
  • інформативність;
  • ситуативність (зв’язок із контекстом);
  • наявність смислових частин та їх єдність;
  • розгорнутість;
  • послідовність;
  • завершеність;
  • динамізм зображуваного.

Серед названих ознак найважливішими є зв’язність і цілісність. Зв’язність — властивість, що характеризує особливості з’єднання всередині тексту його елементів. Цілісність — властивість, пов’язана зі смисловою єдністю. Текст може бути зв’язний, але не цілісний і, навпаки, цілісний, але не зв’язний.



Текст поділяється на абзаци. Кожен із них додає щось нове, і в ньому теж можна визначити свою тему, яка називається мікротемою. Тому текст має тему, а його абзаци — мікротеми. Скільки в тексті абзаців, стільки й мікротем. У кожній мікротемі є тематичне речення, в якому й виражена мікротема. Кожен абзац пишуть із нового рядка.

Тема тексту розкривається за допомогою мікротем. Мікротема — це частина загальної теми. Абзац — це частина тексту, об’єднана однією мікротемою.


Робота з деформованим висловлюванням.

Прочитайте. Розташуйте речення так, щоб утворилося зв’язне висловлювання. Поділіть на абзаци. (усно)



На заході днів вона засяє нестерпучим блиском. Молодість, як дивовижний рубін, мусить горіти на серці. І погасне. Бо другої молодості немає у світі. Життя є молодість, труд і любов. Усе життя людина лише шліфує грані своєї молодості. У радісній знемозі він пахтить, як дорога. Він є вірним другом. Він не зраджує. Труд, як материнська рука, веде нас по стежці. Вона знає такі таємниці, що від них розривається серце, як стигла слива, надвоє. Скільки людей співало їй! Відчуваю її, як дорогу, теплу долоню на голові. Вона перебирає моє волосся, лоскоче мене за вухом, ніби я якесь мале. Любов. А вона, пишна, сходить, сонцем іде на небо, світить, б’є в очі, як у глибокий колодязь пустелі. І молодість дзвенить. Вона — щось таке, що підносить людину вгору, і завмирає в неї дух (За Ю. Яновським).


Дослідження-відновлення.

Перепишіть, визначивши межі речень і розставивши пропущені розділові знаки. Поділіть висловлювання на мікротеми. З’ясуйте тип мовлення. Доберіть заголовок, який би відповідав темі тексту.

Українська народна пісенність дорогоцінне надбання поетичного генія трудового народу нев’януча окраса його духовної культури здається усю мудрість обдарування усю красу і благородство душі усю ніжність і ласку увесь високий і гордий політ думки та натхнення вклали протягом століть у свої пісні легіони безіменних народних співаків і поетів тому сповнені юної зваби безсмертно ширяють пісні над українськими просторами легко залітаючи на крилах мелодії за межі рідного краю народні пісні володіють чудовою здатністю полонити людські серця підносити настрій окрилювати бажання надихати у праці розраджувати в горі тамувати душевні болі множити сили у боротьбі до пісні звертаються колективно й поодинці в будень і свято старі й молоді звертаються при найрізноманітніших життєвих нагодах і душевних зворушеннях у ній повсякчас можна почути рідний серцю голос батьківщини уловити відлуння своїх інтимних почуттів та затаєних дум золотий промінь надії слово мудрої поради і тихої маминої ласки супроводжуючи народне життя у щоденному побуті й на історичних шляхах пісня обіймала весь багатогранний світ людини (О. Дей).



Доповніть текст, дописавши один абзац як завершальну частину висловлювання.





Зверніть увагу! 
Існують певні засоби зв’язку між реченнями в тексті:

  • лексичні (повтор слів, синонімічна заміна, використання антонімів, багатозначних слів, спільнокореневих слів, слів однієї тематичної групи, ключових слів);
  • морфологічні (заміна займенниками, єдність форм дієслів, займенників місця та часу, сполучників, часток);
  • синтаксичні (наявність питань та відповідей, синтаксичного паралелізму, неповних речень, речень з однаковою структурою, вставних слів та речень);
  • інтонаційні (довжина фраз, темп мовлення, інтонація);
  • стилістичні (використання слів, що належать до одного стилю, тропів та стилістичних фігур);
  • графічні (розділові знаки, червоний рядокрядок, розміщений по центру сторінки).



Знайдіть у поданому тексті засоби зв’язку між реченнями. (усно)

Наше життя неможливе без знання мовного етикету. Ця істина відома кожному з дитинства. Людина послуговується ним щодня і, до того ж, не один раз. Ми кілька разів упродовж дня можемо звертатись один до одного, вітатися, прощатися, комусь дякувати, давати пораду, прохати щось у когось, перед кимсь доводиться вибачатися, когось комусь рекомендувати. А ще — ми співчуваємо, робимо компліменти, відмовляємо. Запрошуємо і приймаємо гостей, самі гостюємо, присягаємося у відданості, освідчуємось у коханні. (Без цього важко уявити будь-яку етикетну ситуацію в побуті чи на роботі, у товаристві.) І при цьому ми неминуче послуговуємось усталеними висловами (чи окремими словами), які для носіїв мови не потребують зусиль, свідомості. (Ми діємо шаблонно, автоматично, керуючись стійкою мовною звичкою, виплеканою змалечку батьками, учителями.) Це і є наш мовний етикет у дії, що відображає правила мовної поведінки, властиві мовцям на певному історичному зрізі (За С. Богдан).

Повторіть ще раз основні положення уроку


Тема тексту – це те, про що в ньому йдеться.

Основна думка тексту – це те головне, що автор стверджує. До чого він закликає, чого навчає.

Мікротема. Тема тексту розкривається за допомогою мікротем. Мікротема — це частина загальної теми.

Тематичне речення. Мікротему розкривають, як правило, кілька речень тексту, з-поміж яких є одне найбільш значуще - тематичне. Тематичним називають речення, яке несе в собі найважливішу інформацію мікротеми.

Ключові слова. У тексті є слова, які мають істотне смислове навантаження. Такі слова називають ключовими.

Абзац. Групу речень, які розкривають мікротему, на письмі здебільшого оформляють як окремий абзац. Абзац — це частина тексту, об’єднана однією мікротемою.

Структура тексту. У тексті є вступ (зачин), основна частина й кінцівка. Вступ готує нас до сприйняття того, про що йтиметься в тексті. В основній частині розкривають зміст тексту. Кінцівка - це підсумок усього сказаного.
 


Пройдіть тест 
 

Комментариев нет:

Отправить комментарий