Тема 2. Тест 2. Фонетика. Орфоепія

Фонетика. Орфоепія.


👉  Шановні учні! Зверніть увагу. Починаємо повторювати всі розділи вивченого вами курсу з української мови. Після ретельного опрацювання теорії ви  маєте обов'язково пройти тест в кінці сторінки. 

Фонетика (від грец. phonetikos – звуковий) – розділ мовознавства, у якому вивчається звукова система мови та різноманітні звукові зміни, що відбуваються в мовному потоці.

Орфоепія (від грец. orthos – прямий, правильний, рівний і epos – слово, мова) – правила нормативної літературної вимови.

Фонетична транскрипція спосіб передавання на письмі усної мови з усіма її звуковими особливостями.
    👉  Запам’ятай!
  1. У транскрипції використовуються діакритичні знаки
  2. Усі слова транскрибуються, тобто беруться в квадратні дужки [ ].
  3. Усі слова пишуться окремо і обов’язково з наголосом, крім односкладних слів.
  4. У транскрипції відсутні великі літери.
  5. У транскрипції відсутні літери Я, Ю, Є, Ї, які позначаються [йа], [йу], [йе], [йі], або як голосні, що передають пом’якшення попереднього приголосного: ['а], ['у], ['е].
    Ї – передає завжди два звуки.
  6. У транскрипції відсутній апостроф і м’який знак.
  7. и], [ие], [оу], [уо] – для позначення ненаголошеного голосного звука.
  8. У транскрипції літера Щ завжди дає два звуки [шч].
  9. У транскрипції подвоєння приголосних завжди дає один звук: нн = [н:], дд = [д:], сс = [с:],
    лл = [л:].
  10. У транскрипції африкати ДЖ і ДЗ позначають спеціальними символами чи двома літерами з дужкою зверху: дж = [], дз = [].
Фонетична система української мови складається з 38 звуків - 6 голосних і 32 приголосних.
Голосні - це звуки, що творяться лише за допомогою голосу.
Приголосні - це звуки, що творяться за допомогою голосу та шуму або лише шуму.

Класифікація голосних
Підняття Ряди
Передній Задній
високе [і], [и] – неогублені (нелабіалізовані) [у] – огублений (лабіалізований)
середнє [е] – неогублений (нелабіалізований) [о] – огублений (лабіалізований)
низьке [а] – неогублений (нелабіалізований)
Лабіалізація – творення голосних звуків за участю губ.

Класифікація приголосних
I За участю голосу і шуму 1. Сонорні: [м], [в], [н], [л], [р], [й] „Ми винили рій”
[н'] [л'] [р']
Складаються з голосу і шуму з перевагою голосу
2. Шумні: 1. Дзвінкі: [б] [д] [з] [] [ж] [] [г] [ґ]
[д'] [з'] [']
З голосу і шуму з перевагою шуму
2. Глухі:[п] [т] [с] [ц] [ш] [ч] [х] [к] [ф]
[т'] [с'] [ц']
„Усе це кафе „Птах і чаша”
Тільки з шуму
II За твердістю і м’якістю 1.Тверді: [б] [в] [г] [ґ] [д] [ж] [з] [] [] [к] [л] [м] [н] [п] [р] [с] [т]
[ф] [х] [ц] [ш] [ч]
2. М’які: [д'] [з'] ['] [й] [л'] [н'] [р'] [с'] [т'] [ц']
3. Напівпом’якшені: [б’] [в’] [г’] [ґ’] [ж’] [’] [к’] [м’] [п’] [ф’] [х’] [ш’] [ч’]
III За місцем творення 1. Губні: [м] [в] [п] [б] [ф] „Мавпа Буф”
[м’] [в’] [п’] [б’] [ф’]
2. Гортанний (глотковий): [г]
3. Язикові: 1. Задньоязикові: [ґ] [к] [х]
[ґ’] [к’] [х’]
2. Середньоязикові: [й]
3. Передньоязикові: [д] [ж] [з] [] [] [л] [н] [р] [с] [т] [ц] [ч] [ш]
[д'] [з'] ['] [л'] [н'] [р'] [с'] [т'] [ц']
IVЗа слуховим сприйняттям 1. Свистячі: [з] [с] [] [ц] „Сце їздзу” (по-дитячому)
[з'] [с'] ['] [ц']
2. Шиплячі: [ж] [ч] [ш] [] „Ще їжджу”
[ж’] [ч’] [ш’] [’]

Злиті приголосні звуки (африкати)
Злитими звуками, або африкатами, є шиплячі [], [ч] та свистячі [], ['], [ц], [ц']
 
 
Окремі діакритичні знаки вказують на такі особливості звуків:
['] після літери вгорі – м’якість приголосного: [с'ад'], [л'ýл'ка];
[’] після літери вгорі – напівпом’якшена вимова приголосного: [йáв’ір], [ти́х’і];
[:] після літери – подовження звука: [д':] [м’íд':у];
[ў], [ĭ] над літерою – редукований звук: [м’іĭ], [буў];
[á] над голосними – головний наголос: [гáрно].
Наголос може позначатися також вертикальним штрихом [|] перед наголошеним складом: [са|док];
[ò] над голосними – побічний наголос: [нòвоутвóреиниеĭ];
[] над літерами – один звук: [м’іл'];
[|] звичайна пауза: [реивé та стóгнеи|д'н'іпр шиерóкиĭ];
[||] тривала пауза: [на зéмл'у з'л'íзла н'іч||].

 Завдання: пройдіть тест за посиланням!
https://docs.google.com/forms/d/1VRXHFKp43V-GRd2XnHeubDbrMhr2QZF6jSYC3TAZtx8/edit

Комментариев нет:

Отправить комментарий