Запишіть тему уроку: Фонетичні явища. Асиміляція. Дисиміляція.
Асиміляція – процес, коли наступний приголосний впливає на попередній, відмінний від нього звучанням, тобто асимілює його.
Асиміляція – процес, коли наступний приголосний впливає на попередній, відмінний від нього звучанням, тобто асимілює його.
Регресивна | Прогресивна |
---|---|
1. За дзвінкістю і глухістю | 1. Утворення [] і [] |
2. За місцем і способом творення | 2. Уподібнення звука [й] |
3. За м’якістю і твердістю | 3. Пом’якшення [с'] у прикметниковому суфіксі -ськ- |
Звукосполучення | Особливості вимови | Приклади |
---|---|---|
[с] + [ш] | [ш:] | принісши – [приен'íш:иe] |
[з] + [ш] | на початку слова [ш:] | зшиток – [ш:и́ток] |
у середині слова [жш] | вивізши – [ви́в’іжшиe] | |
[з] + [ж] | [ж:] | зжовклий – [ж:óвклиeĭ] |
[з] + [ч] | на початку слова [шч] | зчепити – [шчиепи́тиe] |
у середині слова [жч] | безчинство – [беижчи́нство] | |
[з] + [] | [ж] | з джемом – [жéмом] |
[ж] + [с'] | [з'с'] | намажся – [намáз'с'а] |
[ш] + [с'] | [с':] | вивчишся – [ви́ўчиeс':а] |
[ч] + [с'] | [ц'с'] | озвучся – [озвýц'с':а] |
[ж] + [ц'] | [з'ц'] | на доріжці – [на дор’íз'ц'і] |
[ш] + [ц'] | [с'ц'] | у чашці – [у чáс'ц'і] |
[ч] + [ц'] | [ц':] | у річці – [у р’íц':і] |
[д] + [ж] | [ж] | підживити – [п’іжиеви́тие] |
[д] + [з] | [з] | підземний – [п’ізéмниeĭ] |
[д] + [с] | [с] | відспівати – [в’ісп’івáтие] |
[д] + [ц] | [ц] | відцвісти – [в’іцв’істи́] |
[д] + [ч] | [ч] | відчеканити – [в’ічеикáниетие] |
[д] + [ш] | [ш] | підшити – [п’іши́тие] |
[т] + [с] | [ц] | братство – [брáцтво] |
[т] + [с'] | [ц':] | учіться – [уч’íц':a] |
[т] + [ц] | [ц:] | коритце – [кори́ц:еи] |
[т] + [ч] | [ч:] | вотчина – [вóч:иена] |
[т] + [ш] | у звичайному темпі [чш] | багатшати – [багáчшатиe] |
у швидкому темпі [ч:] | [багáч:атиe] |
- Запам’ятай!
- У середині слова дзвінкі перед глухими, як правило, не втрачають своєї дзвінкості: кладка – [клáдка], стежка – [стéжка]. Винятком є лише дзвінкий [г], який перед глухими змінюється на [х]: кігті – [к’íхт'і], дьогтю – [д'óхт'у].
- Глухі приголосні майже послідовно асимілюються наступними шумними
дзвінкими: боротьба – [бород'бá], молотьба – [молод'бá], просьба –
[прóз'ба], вокзал – [воґзá;л],
анекдот – [анеиґдóт], рюкзак – [р’уґзáк].
Винятки: бігти – [б’íгти], могти – [могти́].
Виконайте тест
Комментариев нет:
Отправить комментарий