РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ
ТА ЇХ ПУНКТУАЦІЙНЕ ОФОРМЛЮВАННЯ
У реченні можуть бути не тільки члени речення, з’єднані між собою підрядним зв’язком, але й члени речення, які з’єднані сурядним зв’язком і утворюють у реченні ряди (групи) з кількох рівноправних, незалежних один від одного членів, тобто утворюють ряди однорідних членів речення.
⇒Однорідними називаються члени речення, які з’єднані сурядним зв’язком, відносяться до одного й того самого члена речення, належать до однієї й тієї ж частини мови, відповідають на те саме питання і характеризують предмет (дію, явище) з одного боку:
Серед хвиль і піни, й шуму чайка утлая несеться (П.Тичина).
Запам’ятай!
1. Нерідко однорідні члени речення мають при собі залежні (пояснюючі) слова, є поширеними:
Дніпрогес з його крилатими щоглами, могутньою греблею, арками мостів відпливав вдалину (М.Бажан).
2. Іноді в реченні є не один ряд однорідних членів речення, а два і більше.
3. Однорідні члени речення з’єднуються один з одним або інтонацією та сурядними сполучниками, або (рідше) тільки інтонацією:
Кожна професія цікава, потрібна, захоплююча (О.Копиленко).
А тим часом місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море (Т.Шевченко).
4. Неоднорідними означення бувають тоді, коли вони характеризують той самий предмет з різних боків:
Я на гору круту крем’яную буду камінь важкий підіймать (Леся Українка).
5. Завжди неоднорідними є означення, виражені
а) сполученням займенника й прикметника: моя весняна мрія;
б) якісного і відносного прикметників: високі дніпровські гори;
в) якісного й присвійного прикметників: улюблена мамина вишня.
6. Однорідними означення є тоді і тільки, коли:
а) перше з них підсилюється або уточнюється другим і дальшими означеннями:
Високо серед неба стояв ясний, блискучий, повний місяць (І.Нечуй-Левицький).
б) коли означення стоять після означуваного слова:
Він, впевнений, рішучий, серйозний, вирішив підкорити цю гору.
в) коли в ролі означень виступають означення-синоніми або означення-антоніми:
Ми не пропаща, а чудесна сила (М.Стельмах).
підмети | Я, ти, він, вона – разом дружна ми сім’я. |
присудки | Заспівали, защебетали пташки (Марко Вовчок). |
додатки | На ходу Соломія висмикувала стебло або корінь (М.Коцюбинський). |
означення | Різнобарвні, яскраві, золотисті, сріблясті іскорки від вогню стрибали над полум’ям (Панас Мирний). |
обставини | Маслюки пахли важко, задушливо (О.Донченко). |
Не є однорідними членами речення:
1. Повторювані слова, що вживаються для виділення великої кількості предметів, підкреслення
тривалості дії, вираження емоційності:
Лети, лети, моя пташко, а я за тобою.
2. Два однакові або подібні слова, об’днані частками не або так:Лети, лети, моя пташко, а я за тобою.
дивишся не надивишся; спати так спати.
3. Фразеологічні сполучення з двічі повторюваними сполучниками:
ні риба ні м’ясо; і сміх і гріх.
4. Однакові за формою дієслова, що означають ускладнену дію: піду принесу.Розділові знаки в реченнях з однорідними членами
Умовні позначення: О – однорідні члени речення;
УС – узагальнювальне слово;
р – речення продовжується.
Правило | Приклад |
---|---|
1. О, О, О, О. | Пливла весна..., на степи-килими сипала стрічки сині, блакитні, жовті, зелені (С.Васильченко). |
2. О, О, О і
(чи, й, або) О.
| Понад берегом росли густі, високі, зелені та кучеряві верби (І.Нечуй-Левицький). |
3. і О, і О, і О. | Місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море. |
4. О, а О. | Є багато на світі учених людей, а поетів мало (М.Коцюбинський). |
5. О і О, О і О. | Петрик і Оксанка, Василько і Гнат добре знали, що ліс – це схованка для них і годувальник для цілого села. |
6. Між поширеними означеннями ставиться [ ; ] | Яскраві сади, облиті сонячним сяйвом; обмиті теплими весняними дощами; обкутані теплим подихом прогрітого вітру, вирували своїм буйноцвіттям. |
7. УС: О, О, О. | Усе проти неї: і люди, і становище жінки, і убожество (М.Коцюбинський). |
8. О, О, О – УС. | Луки, гори, пишні сади – все зелене й принишкле (О.Гончар). |
9. УС: О, О, О – р. | Усе навколо: дерева, птахи, люди – сповнене весняної пружності, нестримної сили (В.Собко). |
Речення з однорідними членами та їх пунктуаційне оформлювання
1. Поставлено правильно розділові знаки в реченні | |||||||||||
А Усе одбивається в пісні, як у морі: Рожева зоря і червоная кров,
І темна ненависть, і ясна любов, І промінь пожару, і місяць, і зорі.
Б Гомін різноплемінних мов, калейдоскоп облич, парний подих тропіків і гул
Атлантики все він приніс з довколосвітніх мандрів сюди, на рідний степовий берег.
В Щастя – це трикутник, а в нім є три боки – віра, надія, любов.Г У драмі людській небагато дій – дитинство, юність, молодість і старість. |
| ||||||||||
2. Однорідні означення є в реченні (деякі розділові знаки опущено) | |||||||||||
А З другої хати доносилася сумна журлива пісня.
Б Чарами віє від необмеженого синього простору. В Блакитний легкий вітер розганяв залишки туману. Г На збори нашого десятого класу прийшли вчителі. Д Щасливий я що народився на твоєму березі що пив у незабутні роки твою м’яку
сиву воду.
|
| ||||||||||
3. Поставлено правильно розділові знаки в реченні | |||||||||||
А Бери-но цвіту по власній змозі, І хліба, й солі і втіхи в хату,
Лиш не забудь заплатить в дорозі Людській любові звичайну плату.
Б Учітесь, читайте і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь.В Немає берегів ні в смерті, ні в любові, в безсмертя, й вічності немає берегів. Г По дорозі знущань і образ, З Богом в серці й гіркою сльозою,
Крізь епохи і зболений час йшла Вкраїна моя сиротою.
Д Чи тільки терни на шляху знайду Чи стріну, може, де і квіт барвистий? |
| ||||||||||
4. Двокрапку й тире треба ставити в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Моє село мої тумани Мої весінні солов’ї Досвітні роси на світанні
І грози й вигроми мої Усе що чув що передбачив, не виплакати.
Б Усе було все кануло у Лету розлуки зустрічі прощання і жалі.В Скрізь у саду в полі у лісі панував осінній спокій. Г На світі можна жить без еталонів По-різному дивитися на світ
Широкими очима з-під долоні Крізь пальці у кватирку з-за воріт.
Д Воно (насіння) в нас було скрізь де не повернись в горщиках у вузликах на
жердках у сінях в повітці попід стріхою в сипанках в мішечках та мішках.
|
| ||||||||||
5. Двокрапка й тире ставиться в реченні (деякі розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А То лиш багачі, мов тими мурами, від села відгороджуються височенні плоти з
терниною та битим склом на острішках, широкі брами з дашками та залізними засувами, злющі чорні собаки аж печінки собі з’їдають на линвах щоночі.
Б Переконатися пора зробиш зло не жди добра.В Людство не усвідомить себе як єдине ціле не буде йому добра. Г Прийми мою любов і безмежну подяку, що народився я на твоїх берегах, що пив
твою м’яку й чисту воду, що воскрес я душею біля тебе і що вся душа моя сповняється твоєю красою; і очі мої, і мій слух усі почуття заспокоєні біля тебе.
Д Гори мають незвичайну будову їхні породи зім’яті в складки химерних форм,
роздроблені й покривлені.
|
| ||||||||||
6. Двокрапка ставиться при однорідних членах речення в реченні (деякі розділові знаки
вилучено)
| |||||||||||
А А на Десні краса! Лози висип кручі ліс все блищить і сяє на сонці.
Б Голос духа чути скрізь по курних хатах мужицьких по верстатах ремісницьких по
місцях недолі й сліз.
В Калина під вікном рідної оселі тополя на околиці села лелече гніздо на клуні
жебонлива криничка при перехресті доріг терпкий запах лісової конвалії усе це овиди нашого дитинства, наш духовний світ.
Г Дерева а саме груші яблуні сливи вкрились буйним цвітом.Д Красива осінь вишиває клени червоним жовтим срібним золотим. |
| ||||||||||
7. Неоднорідні означення є в реченні | |||||||||||
А І пада сніг лапатий волохатий спокійно й величаво над селом.
Б Запашна співуча гнучка і милозвучна сповнена музики і квіткових пахощів рідна
мова.
В Густа медова теплота високі налила жита.Г Люблю я бистрину життя прозору поривну глибоку. Д Нічка на землю упала синім прозорим серпанком. |
| ||||||||||
8. Не можна замінити поданим варіантом у дужках виділене слово в реченні | |||||||||||
А За лісом – небеса поморщені, мов хор, десь там реве (гуде) аеродром.
Б Молодиці розмовляли (щебетали) як птиці на дереві. В Кроки стихли пише ходики на стіні відсікали і кидали додолу короткі відтинки
(відтінки) часу.
Г І ось прийшло (настало) довгождане свято.Д Степ дзвенів (бринів) пташиними голосами. |
| ||||||||||
9. Тире ставиться в реченні | |||||||||||
А Надворі повсюди лежала роса на пожовклій траві осінній на круглій павутині
попід стріхою у хліві, на капустах у городі.
Б Чудний наш народ і сильний і сумний.В А ніч була дивна тепла та тиха. Г Все тут мовби однакове і похилі до води вільхи, і засніжені береги. Д Ні темінь непроглядної ночі ні близькі й далекі вибухи мін снарядів ні навіть
невимовний страх що раз у раз підступав до грудей ніщо не могло спинити хлопця.
|
| ||||||||||
10. Виділене слово є узагальнювальним у реченнях | |||||||||||
А Уся земля, мов килим під тобою, 3 усіх джерел дзвенять мої пісні.
Б За хвилю знов усе стихає І птахи, крик, і воза стук. В Все кругом жило, змагалось, Ліс дивився і шумів. Г Все в нас є. Скільки щастя і світла, скільки сонця сьогодні над нами. Д Навколо все миготіло різнокольоровими вогнями. |
| ||||||||||
11. Визначте тип односкладного речення
Дивились – ждали із завмерлим серцем; хто подола?
| |||||||||||
А означено-особове
Б неозначено-особове В узагальнено-особове Г безособове Д називне |
| ||||||||||
12. Двокрапка й тире ставиться в реченні (деякі розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А На бетонній мокрій стіні читаю знаки часу якісь написи, дати, імена, сліди
вибухів усе в зеленому нальоті часу, у чтруменях води.
Б Я бачу на мокрім, ще більш позеленілім бетоні викарбовано імена й прізвища
мулярів, теслярів, бетонників увесь багатотисячний колектив будівників епохи початку великих робіт.
В Чого тільки не приховує в собі наша вишивка кохання й страждання, радість і
смуток, життя і смерть.
Г Кожний вважав за честь щось подарувати своєму оборонцеві хто щит і меч
власної роботи, хто шмат домотканного полотна, хто жбан із медом.
Д Поїздка до Відня Соломії була ризикованим кроком опанувати зовсім іншу манеру
співу німецьку вокальну школу, пробувати себе в партіях, на яких не один співак втратив голос.
|
| ||||||||||
13. В якому реченні використано два ряди однорідних членів речення | |||||||||||
А Золотої осені тут дуже гарно, тихо, ніхто б зроду не сказав,
що близько велике місто: під горою поп’ялися садки, мирно в долині розташувалися подвір’я нащадків славних колись кожум’як, гончарів, дігтярів та інших не дуже привілейованих ремісників, відтиснутих до Дніпра в ці яри більш багатими цехами.
Б Чарівний світ пливе переді мною: сині води, білі піски, хати на високих берегах.В Силові лінії Софії Київської пориваються навсібіч: у космос через релігію, у Західну
Європу, Азію та за океан через українську культуру.
Г Археологічні знахідки дають уявлення про давньоруське вбрання: сорочка, штани,
свита, клобук – високий циліндричний головний убір із покривалом.
Д Рисою підмічати смішне частково пояснюються дивні прізвиська, котрі козаки
давали новачкам, які приходили на Січ: Непийпиво, Лупиніс, Загубиколесо, Задерихвіст тощо.
|
| ||||||||||
14. Неоднорідні означення використані в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Хата швидко сповнилась м’якими вечірніми тінями.
Б А сьогодні над Харковом зупинилися табуни південних хмар і йде справжній
тропічний дощ густий запашний і надзвичайно теплий.
В Хоч був тато грізним а проте дуже нас жалував.Г Розплелись розсипались розпались наче коси вересневі дні. Д Широкою вкритою туманом долиною верталися додому. |
| ||||||||||
15. Виділені слова є однорідними присудками | |||||||||||
А Пенсне поблискувало то тепло, то суворо.
Б Шевченко вважають основоположником нової української літературної мови,
бо йому вдалося, поєднавши книжні, народопісенні, фольклорні, діалектні елементи з живою розмовною мовою, утвердити в літературні норми їх використання.
В Шевченко утвердив і виховав національну гідність українського народу.Г Він був живописцем, драматургом, прозаїком, гравером, філософом, критиком,
і передусім геніальним поетом.
Д Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю. |
| ||||||||||
16. Виділені слова є однорідними присудками | |||||||||||
А У найскрутніші дні село давало йому притулок, годувало, плекало моральне
здоров’я і силу, чарувало красою природи, звичаями, піснями.
Б Збирають світлі, золоті меди веселокрилі і прозорі бджоли.В Все частіше то там, то тут чувся веселий сміх. Г Ні човна, ні весел, ні співів, тільки сніг і вітер, і весна. Д Запахла осінь в’ялим тютюном та яблуками, та тонким туманом. |
| ||||||||||
17. Виділені слова є однорідними підметами в реченні | |||||||||||
А Біля хати зашуміли внуки – радість і надія у житті.
Б В саду цвіли бузина і калина. В Реве, стогне хуртовина, котить, верне полем. Г Шумить і шепче, і тривожить зрадливий дощ із-за кутка. Д Над широким Дніпром у промінні блакить, і висока, і тиха могила. |
| ||||||||||
18. Виділені слова є однорідними підметами в реченні | |||||||||||
А Усі говорили про вчорашню війну, як про щось давно минуле, сповнене не стільки
жахів, як героїчних подвигів.
Б Вожак тільки журно курликає над нашою хатою, над селом чи над містом,
над полем чи над лісом.
В Від чабанів пахло і вітром, і сонцем, запашними травами, духмяним степом,
зіллям.
Г Тут і ягнята, і жінки, і дітки сидять у дощ під шкурами кибитки.Д Моє щастя, і ніжність, і гнів я у пісні б хотів зберегти. |
| ||||||||||
19. Виділені слова є однорідними додатками в реченні | |||||||||||
А На ходу Соломія висмикувала стебло або корінь водорості.
Б Вся кучерява долина здається буйними, зеленими, морськими, прозорими хвилями. В Київ – це не Афіни, Рим, Париж або Стамбул, він не такий стародавній, але
в нього свій чар і своя славна історія, яка дає право назвати це місто великим.
Г Історичні міста великі не тому, що завжди залишались однаковими, а тому, що
змінювалися, оновлювалися, зростали, навіть умираючи, знову воскресали й возносилися з руїн і попелу.
Д Гарячою, зеленою барвою горить на сонці ячмінь. |
| ||||||||||
20. Виділені слова є однорідними додатками в реченні | |||||||||||
А Вже листопад піднявся з-за дубів, і гай знімає золоту перуку.
Б Дали в дорогу різних почастунків, лящів, тарані і місцевих трунків. В До них належить Київ, столиця України, древній стольний град Київської Русі,
одне з найчарівніших міст світу.
Г Сплять озера і гаї.Д На пагорбах росли смереки й кипариси. |
| ||||||||||
21. Виділені слова є однорідними обставинами в реченні | |||||||||||
А Традиційний одяг виразно розкриває прикмети певного народу, його матеріальної
та духовної культури.
Б Верховіття дерев, шпилі замкових веж та гострі зуби частоколів барвилися зелено,
мов стара мідь.
В Вони в один раз починають крилами і тріпотати, і співати, тьохкають,
щебечуть аж заливаються, аж у вухах лящить.
Г Князь вибіг, скочив на коня, поводи стягнув.Д З безмежним коханням, із захопленням із невимовним жалем дивилася на нього. |
| ||||||||||
22. Виділені слова є однорідними обставинами в реченні | |||||||||||
А Пішли до одного золотаря, тутешнього-таки, що великий митець був кувати
персні, кільця, кісники, запонки, чільця і всяку іншу жіночу оздобу зі срібла та золота.
Б До світлиці влетів шум Дніпра, запах весняних квітів і спів солов’яВ Глибину тиші не зменшує ні сюрчання коників десь у траві, ні шелест тополиного
вершечка.
Г Важкий човен помаленьку й мляво сунувся по воді.Д Тихо-тихо шумлять-перешіптуються осокори. |
| ||||||||||
23. Два ряди однорідних членів речення є в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Всіх приберу й нагодую усіх удоволю і розважу як господар дбалий і багатий.
Б Чи сумно вам, чи радісно читать оповідання про велику драму? В То хочеться над вами заридать, то заспівать з раптового нестяму. Г Зерно і камінь, суша і вода достойні будуть зображені в картині. Д Неправдою далеко зайдеш, та назад не вернешся. |
| ||||||||||
24. Поширені однорідні члени речення є в реченні | |||||||||||
А Тут і рубіни, і хризоліти, і топази, і гірський кришталь, і аметист.
Б І вам згадається садок високий, ґанок, летючі зорі, тиха літня ніч. В Ні човна, ні весел, ні квіток, ні співів, тільки сніг і вітер, і весна, весна. Г Запахла осінь в’ялим тютюном та яблуками, та тонким туманом. Д По діброві вітер віє, гуляє по полю. |
| ||||||||||
25. Виділені слова є однорідними означеннями в реченні | |||||||||||
А Обличчя в жінки було чуже, незнайоме.
Б Сірі води густо спливали з сірого неба на посірілу землю. В Ніч була хмарна, беззоряна. Г Мати заклопотана, зажурена, марна. Д Ніжні, тихі зорі спадали на землю. |
| ||||||||||
26. Виділені означеннями є однорідними в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А У полі зацвітуть пахучі голубі фіалки.
Б На берег накочувала біла висока пінява хвиля. В Берези милі білокорі чекають райдугу свою. Г У сірому туманному світанку загорівся бій. Д Чималий мисник осміхався здоровими полив’яними мисками. |
| ||||||||||
27. Виділені слова є однорідними в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Як я вас люблю, лісові осінні гості.
Б Ми їхали порожньою рудуватою дорогою. В Навколо нас розлягався фантастичний казковий краєвид. Г Каштани хитають привітним теплим гіллям. Д Якісь солодкі любі спогади колисали його серце. |
| ||||||||||
28. Виділені слова є неоднорідними в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Наука розкриває таємниці природи й неба.
Б Небо висвічувалось чистою ясною блакиттю. В Маяли над нами жовті голубі червоні метелики. Г Настала ніч, довга беззоряна глуха. Д Сумними довгими ключами летять у вирій журавлі. |
| ||||||||||
29. Кома не ставиться в реченні перед виділеним сполучником (деякі розділові знаки опущено) | |||||||||||
А І в промисловості і на транспорті все ширше і ширше впроваджується автоматика
й телемеханіка.
Б Багатство й слава не приносять радості, а призводять до ворогувань і клопотів.В Пахло і весною і листям і квітами. Г Все частіше то там то тут чувся веселий сміх. Д Закони вод вітрів і хмар і світла відкрились нам у ті далекі дні. |
| ||||||||||
30. Пунктуаційну помилку допущено в реченні | |||||||||||
А Василя Лупула, князя Молдови, описують як людину надзвичайно вродливу й
величну, розумну й високоосвічену, що знала кілька мов: грецьку, латинську, французьку і турецьку.
Б Церкву й нині з шанобою та цікавістю оглядають не лише історики та вчені, а й
туристи з різних країн, бо вона вражає своєю величністю і неймовірною красою.
В Усе: і дзвінке повітря, і дзвінкі гори, і ліси починало, здавалось, від кожного слова
бриніти, як грандіозна мембрана.
Г Чарівний світ пливе переді мною: сині води, білі піски, хати на високих берегах.Д Серед цих передоснов – традиції, закони предків і віра – ті святині, що переходячи
у спадок, не дають забувати, „чиїх батьків чиї діти”.
|
| ||||||||||
31. Перед однорідними членами речення слід поставити двокрапку. а після них – тире в
реченні (розділові знаки опущено)
| |||||||||||
А Львів неповторний ранковий чи вечірній, весняний чи осінній, сполосканий
липневою зливою чи притрушений молодим сніжком.
Б Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках столярство
шевство, стельмахівство, бондарство й мірошництво.
В Усього потроху добавляє в горщик і помідор і петрушку і цибулю і стручок перцю і
листок лаврового листя.
Г Все і дзвінкі гори, і дзвінке повітря і ліси починало від кожного слова бриніти як
грандіозна мембрана.
Д „Кобзар” читали перечитували заучували напам’ять і переписували в Києві
у Харкові у Полтаві і в інших містах і селах по обидва боки Дніпра.
|
| ||||||||||
32. Прочитайте речення
Він мав обрати величний спосіб життя (1) і дотримуватися його в усьому (2) в поведінці (3) в мові (4) в одязі (5) в умінні прийняти простого втікача і великого князя суздальського.
Розділовий знак потрібно поставити на місці всіх цифр, окрім | |||||||||||
А 1
Б 2 В 3 Г 4 Д 5 |
| ||||||||||
33. Двокрапку слід поставити в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Були виставлені на показ всякі дива мистецькі вироби з дерева та каменю золоті
та срібні дзиґарі персні й намиста блискучі дорогі сукна та шовкові тканини.
Б І в промисловості і на транспорті все ширше і ширше впроваджується автоматика
й телемеханіка.
В Всю дорогу був сумний і пригнічений.Г Цей хоробрий і суворий воїн міг ураз стати ласкавим ніжним і люб’язним. Д Повіяв легенький вітерець шелестіло листя наче промовляючи ласкаві й ніжні
слова.
|
| ||||||||||
34. Двокрапку слід поставити в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Він стояв ні живий ні мертвий заворожено дивлячись на темну постать.
Б Хлопець був на всі руки майстер а саме слюсар, токар, маляр і тесляр. В І ліс і дерева і трава все набуло зловісного кольору. Г Неповага до сина й сором перед своїми дітьми і гнів і злість все злилось до купи
в його душі.
Д Земля України і небо і води і люди все мені рідне. |
| ||||||||||
35. Тире слід поставити в реченні (деякі розділові знаки опущено) | |||||||||||
А У надрах України є багато корисних копалин залізна руда кам’яне вугілля
вапняки марганцеві руди кам’яна сіль усе це використовується нашим народом.
Б Голос духа чути скрізь по курних хатах мужицьких по верстатах ремісницьких
по місцях недолі й сліз.
В Коцюбинський знав дев’ять мов три слов’янські українську російську польську;
три романські французьку італійську румунську; три східні турецьку татарську та циганську.
Г Немає кращої квітки ніж пшеничний колос немає кращого саду ніж поле пшениці
немає кращого аромату ніж запах свіжовипеченого хліба.
Д Там скрізь палаци вежі кам’яниці говорять верхи золочені як жар. |
| ||||||||||
36. Тире слід поставити в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А З настанням холодів багато степових тварин впадає в сплячку а саме плазуни
ховрахи їжаки борсуки.
Б У лісів садів і полів є багато крилатих друзів як-от дятел і шпак синичка і грак
ластівка і мухоловка сова і дрімлюга.
В Про що б не заходила мова про нові вистави у театрі про шкільні справи про
вчинену комусь несправедливість про мистецтво й літературу чи про перспективи народного господарства Довженко займався як вогонь.
Г Все потонуло і кулемети і німці і діди.Д У хаті так хороше пахло старовиною й спокоєм холодною м’ятою й висохлою
гвоздикою.
|
| ||||||||||
37. У всіх реченнях потрібно поставити двокрапку й тире, окрім | |||||||||||
А Материне шлюбне вбрання біла сорочка вишита великими чорними квітками
вишнева шовкова спідниця теж у квітку і веселе намисто з коралів і розмаїтої стрічки все так хороше пахло домом і давниною безтурботного дитинства.
Б Цікаві дівчата вибігали з-за хат і дворів у святкових спідницях і намисті старі діди
баби і чоловіки всі поспішали назустріч визволителям.
В Тисячі найрізноманітніших засобів переправи баркасів човнів-душогубок плотів
бочок дощатих воріт і всього за що тільки можна вхопитись людина щоб не потонути все рушило на людських плечах через зарості до Дніпра.
Г Усе чого твоя рука торкнеться на що поглянуть очі голубі перед тобою у покорі
гнеться всі тайни відкриваючи тобі рослинка дика і цілющі трави і блиск зорі росинки камінця і письмена і різні мови й справи і людські долі душі та серця усе.
Д Все змішалось в одну мить і злилось докупи і земля і море скрізь було чути гук шум
гам свист.
|
|
38. Текст і завдання до нього. | |||||||||||
1. Надзвичайна мова наша є таємницею. 2. У ній всі тони й відтінки, всі переходи звуків від твердих до найніжніших. 3. Дивуєшся дорогоцінності нашої мови: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перли. 4. І справді, інше слово часом дорогоцінніше самої речі. 5. Пригадаймо такі слова, як „оксамит”, „перли”, „намисто”, „рушник”, „хустка”, „знамено”. 6. Кожне слово має свій сенс, свою красу. 7. У мене особисто народжується велике почуття радості при згадці таких слів, як „світанок”, „сонячний промінь”, „веселий струмок”, „голуба далечінь”, „блакитна високість”... 8. А скільки таких слів існує, і за кожним глибина суть і краса! 9. Той, хто не знає рідної материнської мови або цурається її, сам засуджує себе на злиденність душі, стає безбатченком.
| |||||||||||
А. Які речення містять складений іменний присудок
| |||||||||||
А 1, 4
Б 1, 3 В 2, 4 Г 4, 5 Д 8, 9 |
| ||||||||||
Б. В яких реченнях є однорідні члени речення
| |||||||||||
А 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Б 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 В 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Г 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 Д 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
| ||||||||||
В. Які речення є односкладними
| |||||||||||
А 1, 2, 3
Б 3, 5, 8 В 3, 4, 5 Г 5, 6, 7 Д 6, 7, 9 |
| ||||||||||
Г. Яке речення у своєму складі містить неповне речення
| |||||||||||
А 1, 3
Б 4, 5 В 6, 8 Г 2, 8 Д 8, 9 |
| ||||||||||
Д. В якому реченні допущено пунктуаційну помилку
| |||||||||||
А 1
Б 3 В 5 Г 7 Д 8 |
| ||||||||||
Е. Яке речення містить неоднорідні означення
| |||||||||||
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий