Тема 5. Тест 4. Літературні угруповання

Запишіть число і тему уроку.

Угруповання "Молода муза", "Українська хата", "Музагет".

Пригадайте матеріал попереднього уроку

Символізм (грец. symbolon — знак) — з'явився у 70-80-х роках XIX століття у Франції, згодом поширився в Австрії, Англії, Німеччині, Бельгії, Норвегії, Росії. Він був реакцією на позитивізм і натуралізм. Творча історія символізму почалася з літературних „вівторків” Малларме, у яких брали участь поети Р. Ґіль, П. Кіяр, Е. Мікаель, А. Жід, П. Клодель, П. Валері. Першими маніфестами символізму були „Трактат про слово” Р. Ґіля і стаття Ж. Морсаса „Літературний маніфест. Символізм”. Поетика символізму яскраво виявилася у колективному збірнику „Сонети до Вагнера”, у творах Ж. Мореаса („Кантілсни”), А. де Реньє („Заспокоєння”), С. Мерріля („Гамми”).

 Виконайте короткий конспект теоретичного матеріалу, а також пройдіть тест в кінці для закріплення матеріалу


Предтечею символізму вважають американського письменника, критика Едгара Аллана По. Ідеї Е. По розвивав французький поет Шарль Бодлер. 

На початку XX століття символізм набуває популярності в українській літературі. 

Його репрезентують М. Вороний, М. Філянський, В. Пачовський, П. Карманський, Г. Чупринка, П. Тичина, М. Рильський, Д. Загул, О. Слісаренко, Олександр Олесь, С. Черкасенко.

Символісти виступали проти реалізму, який, за словами В. Брюсова, перетворив мистецтво на просте відображення життя, і натуралізму з його фактографією, соціальним та біологічним детермінізмом. За спостереженням Брюсова, символізм є останньою стадією після реалізму в боротьбі за свободу творчості. 

С. Малларме писав, шо завдання письменника не називати предмети, а „натякати” на них. Назвати предмет — значить знищити три чверті його поетичної чарівності. Символісти не описують факти, а передають сприйняття і переживання. Символ у їх творах поєднується з сугестією.

Помітний слід залишив символізм в українській літературі. Він пройшов у своєму розвитку три етапи. Перший тривав до 1917 року, його репрезентували М. Вороний, Олександр Олесь, Г. чупринка, П. Карманський, М. Філянський. Б. Рубчак називав ранній символізм передсимволізмом, а М. Неврлий — пресимволізмом. 

Друге відгалуження символізму репрезентує Львівське угруповання „Молода муза”. До нього належали поети В. Пачовський, П. Карманський, Б. Лепкий, О. Луцький, С. чарнецький, М. Яцків. 

Третє — „Українська хата”, яка в 1909-1914 pp. виходила в Києві. У ній друкувалися символісти М. Філянський, Г. Чупринка, В. Пачовський, П. Карманський, П. Тичина, М. Євшан, М. Сріблянський. 

Український символізм виростав на ґрунті, який підготували М. Вороний, Олександр Олесь, поети „Молодої Музи” та „Української хати”. Він набув завершеного характеру і оформився як національне культурне явище.

У 1918 році виникла група „Музагет”, яка об'єднала символістів і футуристів. Згодом одна частина музагетівців об'єдналася навколо альманаха „Гроно” (В. Поліщук, М. Терещенко, П. Филипович, Д. Загул), а друга приєдналася до літературної організації „Аспис” (Асоціація письменників) — Григорій Косинка, В. Підмогильний, Б. Антоненко-Давидович. У 1924 році з „Аспису” виділилася „Ланка”, навколо якої об'єдналися прозаїки В. Підмогильний, Григорій Косинка і Б. Антоненко-Давидович. 

Серед поетів символістів виділялися Д. Загул, Я. Савченко, П. Тичина, О. Слісаренко. Тичину пов'язує з символізмом музичність світосприйняття природи і життя. Арфи, флейти це поетична філософія П. Тичини. Всесвіт для нього — це насамперед музика, ритм, а життя — любов, танець, пісня. його ріка горить, тремтить, як музика.

Символізм мав великий вплив на розвиток української літератури. „Поетика символізму,— зазначає М. Неврлий,— омолодила старі затерті і часто примітивні кліше народницького віршування, збагатила українську поетику кращими здобутками західноєвропейської поезії і, нарешті, значно поширила тематичні обрії українського письменства.., символізм на Україні, як і в інших слов'янських країнах, пробив вікно у широкий світ”.

Завдяки символізму виникли акмеїзм, футуризм, імажинізм, він вплинув на поетику експресіонізму та сюрреалізму.

Тестове завдання

Комментариев нет:

Отправить комментарий