Тема 2. Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв'язку

 Запишіть тему уроку.
Тема: Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв'язку. Складне речення із сурядним і підрядним зв'язком.

Пригадайте:
1. які види зв'язку між частинами складного сполучникового речення ви вже знаєте?
2. дайте відповідь на запитання: що таке сурядний зв'язок, що таке підрядний?
3. чому безсполучниковий зв'язок має таку назву?

 Опрацюйте в підручнику стр.166-167.




Картинки по запросу "складне речення з різними видами зв'язку конспект уроку"

 Схему запишіть у зошит 


 Які види речень є для вас невідомими? Так. Це речення з різними видами зв'язку. Запам'ятайте, що крім безсполучникових, складносурядних і складнопідрядних речень, в мовленні широко вживаються речення з різними видами зв'язку, а саме:
складні речення: 
- зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком,  

- із сурядним і підрядним зв'язком.
Прочитати текст. Списати.  Виділити частини складних речень, підкресливши граматичні основи. Визначити  засоби зв’язку (інтонація, сполучники, сполучні слова).
   Сіре небо кошлатилося брудними отарами, блищала дорога, а над річкою і над калюжами підіймався серпанок. Тхнуло мокрими парканами, які простягалися з одного боку їхнього завулку і з другого у глибину того туманцю, і там пропадали, ніби туман їх поїдав. Пахло ще травою й мокрим листям; брудні хмари хиталися й вигинались, погойдуючи вкритими вологим болотом спинами (В. Шевчук).
   Довести, що в перших двох складних реченнях наявні різні види зв’язку.
   Пояснити  вживання крапки з комою в останньому реченні
  Установити  відповідність між схемами і вжитими в тексті складними реченнями.
       1. [ ] , (які) , і [ ], (ніби).
       2. [ ] ; [ ].
       3. [ ] , [ ] , а [ ].

  1. Дослідження-аналіз
       Записати  складні синтаксичні конструкції. Виділити засоби зв’язку в них.
       Указати на тип конструкції:
       а) з безсполучниковим і сурядним зв’язком;
     б) з безсполучниковим і підрядним зв’язком;
     в) з сурядним і підрядним зв’язком.
       1. Тільки цвіркун цвіркоче в житі, шелестить сухий колос (?) та інколи запідпадьомкає перепелиця.
       2. Якось обернулася Харитя назад, щоб покласти нажату жменьку, глянула навкруги — і страх обхопив її.
       3. Босі ноженята ступали по втоптаній стежці, над головою, межи колосками, синіло небо, а з обох боків, як стіни, стояло жито й шелестіло вусатим колоссям.
       4. Харитя почула, що її маленьке серце заболіло, наче хто здавив його в жмені; сльози затремтіли на її довгих віях.
       5. Торік Харитя була ще маленька, маленькими рученятами вона не могла вдержати серпа,  а тепер вже виросла, набралася сили, і руки побільшали.
       6. Ялинка затремтіла від низу до вершечка, наче злякалася несподіваного лиха, і кілька зелених глиць упало на сніг.
       7. Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах; їм було байдуже, що бурхав холодний вітер… (З тв. М. Коцюбинського).
       Пояснити  відсутність коми перед сполучником і в першому реченні
       Визначити  складне речення, у якому одна з частин є умовно односкладним реченням, з’ясувати його вид.

2. Вибіркова робота

Дослідити  структуру речень. З’ясувати, які з них НЕ є складними реченнями з різними видами зв’язку

1. Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь, широко стелиться килим ясно-зеленого вівса, далі, наче риза рути, темніє просо.
2. Харитя поглядала в той куток, де лежав серп, і думала свою думу.
3. Василько вйокнув на коні, і вони побігли підтюпцем, наближаючись до лісу, що чорною стіною стояв перед ними.
4. Василько їхав лісом, коні глибоко поринали в сніг і ледве-ледве переступали з ноги на ногу.
5. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом, а Василькові згадалася тепла, ясна (?) батькова хата.
6. Хо сидить на росяній траві, а стара пам’ять його підсовує йому образи, де свіжими, яскравими фарбами малюються події духу людського.
7. Василько глянув навкруги: здорові дуби стояли в лісі, мов страховища, і звідусюди простягали до нього цупкі чорні гілки (З тв. М. Коцюбинського).

Виписати  складні синтаксичні конструкції. Визначити їх вид. Накреслити схеми.
Схарактеризувати  речення, що не є складними синтаксичними конструкціями. Визначити, які з них є простими ускладненими реченнями, а які — складними. Пояснити відсутність коми у 5 реченні.


3. Дослідження-відновлення 

Відновити  й записати складні речення з сурядним і підрядним зв’язком, уставляючи потрібні сполучники і сполучні слова.
Схарактеризувати засоби зв’язку.
1. Під променями сонця танула крига, … річки весело грали, … малі діти гомоніли, тулилися до більших рік і плинули все далі до моря.
2. … гілки покидає останній листочок, верба шукає забуття й покори в холодах, у снігах, … ці речі для життя неприйнятні.
3. Обережно ступаю по шерхкій гамі кольорів, … по своїх літає, … серцю хочеться знати, … кольором воно колись упаде до цієї рідної землі.
4. Повертало на обід, … здавалося, … день ще й не починався.
5. На вогонь можна дивитися нескінченно й щоразу бачити в ньому щось нове, … потім настає мить, … вже ні про що не думаєш.
Накреслити схеми відновлених синтаксичних конструкцій. Визначити вид складних речень з різними видами зв’язку.
4. Творча робота 

Складіть речення за даними схемами, запишіть у зошит
1. [ ], і [ ], (через що).
2. [ ], але [ ], (якого).

Згадайте! Запам’ятайте (повторення)!


У складних реченнях із сурядним і підрядним зв'язком поряд можуть стояти сполучники сурядності й підрядності, кома між ними ставиться лише тоді, коли після підрядного речення немає другої частини парного сполучника (то, так) або сполучника «але».

                                 
Наприклад: Закінчили обмолот пшениці, і, поки тік готували до обмолоту жита, Левко був вільний (О. Десняк).
Але: Свій голос є у кожної струни, та струни всі - симфонія єд
ина, і як дзвенять у злагоді вони, то може все і зробить все людина (М.Рильський).
Наприклад: 3 того вечора я часто приходив до дядька Себастіяна,
і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газету чи гомоніли про всяку всячину.

 Домашнє завдання:
Списати речення, знайти і виправити орфографічні помилки, поставити розділові знаки в складних реченнях при збігу сполучників, відповідь обґрунтувати
1. Мати брала пучками за кіньчик ягоду  нисла до уст і коли росдушувала чирешню  то в кутиках уст спалахував сік (Є. Гуцало).
2. Шерхіт очеретів сповнював душу
і коли Яким зрізав ножем очеретину він став    заспокійливим гулом (В. Шевчук).


Комментариев нет:

Отправить комментарий