Тема 11. Повторення вивчених розділових знаків у простому і складному реченнях

Шановні учні!

Уважно прочитайте!

Сьогодні у нас урок повторення. Запишіть тему
Повторення вивчених розділових знаків у простому і складному реченнях

На наступному уроці буде контрольна робота за темою: Складне речення з різними видами зв'язку. Текст як одиниця мовлення.

Це буде остання контрольна робота за ІІ семестр і за рік. 

 Групи розділових знаків за їхньою функцією
Групи розділових знаків, що вживаються
Для чого використовуються
Приклади
Для розділення:
• крапка, знак оклику, знак питання, три крапки
• для оформлення окремого речення як закінченого; для відділення кожного речення від наступного в тексті
1. Стояла люта зима. Ще такої холодної та сніжної не знали люди (Панас Мирний).
2. Де ж слава ваша?
На словах! (Т. Шевченко).
кома, крапка з комою, тире, двокрапка
• для позначення межі:
а) між однорідними членами в простому реченні
б) між простими реченнями у складному
3. Нехай в’януть червоні, рожеві, білі й жовті троянди (Леся Українка).
4. За перший раз, як за той рік, будеш ти такою; а за другий — серед степу тупне кінь ногою (Г. Шевченко).
Для виділення: кома, тире, знак оклику, дужки, двокрапка, двокрапка і тире, лапки
для виділення:
а) смислових відрізків, що ускладнюють просте речення (звертань, вставних слів, сполучень слів, речень; відокремлених другорядних членів)
б) груп однорідних членів з узагальнювальними словами
в) прямої мови
1. Гарно, нічого й казати, вмієш ти слова складати
(І. Франко).
2. Я ж тебе, милая, аж до хатиноньки сам на руках однесу (М. Старицький).
3. Ти взяла мене, маленького, за руку і в школу хлопця одвела до п’яного дяка в науку (Т. Шевченко).
4.У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне (М. Рильський).
5.І тихо-тихенько я промовляла: «Сон літньої ночі, мені тебе жаль!..» (Леся Українка).


Запишіть речення, поясніть, чому в поданих реченнях кома не ставиться.
  1. Знову настала весна і пишно зацвіли сади.
  2. Бачу, що сонце вже почало спускатися до виднокругу і час вертати додому.
  3. Коли настав вечір, в небі засвітились зорі й виплив з-за обрію місяць.
  4. Спека й тиша. Вітряно й холодно.
  5. Коли відбулися збори і що на них обговорювали?
  6. Хай буде мир на всій землі й щасливі будуть люди!
  7. Треба бути уважним і коли обставини цьому не сприяють.

Запишіть речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Поясніть.
  1. Вік прожити не ниву пройти гомінливу(А. Малишко).
  2. Гаї шумлять я слухаю (П.Тичина).
  3. Далеко десь на сході йде війна а тут глибока світла тишина(І. Світличний).
  4. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь рясно вкриті краплистою росою(М. Коцюбинський).
  5. Як досвідчений мисливець Хома добре знав витівки вовка(Р. Пускач).
  6. В кутку десь в сутіні вечірній ми сидимо удвох одні(Олександр Олесь).
  7. Оце що від мене лишилося то власне уже не я(Л. Костенко).
  8. Ти сивий лісе в сутіні прозорій і ви гаї в зелених льолях літ нічого так не треба як в підзор’ї мені ваш голос чуть і стежить ваш політ(М. Вінграновський).
  9. Так смолоскипно виграйнуло сонце тривожним гроном форм і кольорів і зачаровано між травами побрів маленький сад пашіючи долоньками(І. Жиленко).
  10. А Соловей аж горло надриває і на всі заставки співає щебече і свистить і тьохкає і торохтить(Л. Глібов).

Перебудуйте подані речення так (або доповніть, поширте їх), щоб у них можна було поставити тире. Перероблені речення запишіть.
  1. Хороша-таки штука життя(А. Головко).
  2. Між людьми видніються вози з усяким селянським добром: діжечками, скринями, плугами й усякими іншими домашніми речами(С. Васильченко).
  3. Польова доріжка стелилася між високими хлібами(О. Гончар).
  4. А весна гомоніла: «Послухай мене!»(Леся Українка).
  5. Язавжди беру приклад з мого брата.
  6. Без хазяїна двір плаче, а без хазяйки плаче хата(Нар. тв.).
 
 Обов'язково повторити матеріал про розділові знаки у складному і простому реченні.

Комментариев нет:

Отправить комментарий