Тема 2. Т.Г. Шевченко. "Сон" ("У всякого своя доля...")


 Запишіть у зошиті тему:   Т.Г.Шевченко. Поема «Сон» - перший в українській літературі твір політичної сатири

Подивіться на зображення.
Картинки по запросу "кобзар зміст"
перед вами «Кобзар» Тараса Григоровича Шевченка. Саме в ньому міститься широковідомий твір «Сон».

-         Чому цей твір має таку назву?

Сьогодні ми спробуємо з’ясувати, чому письменник назвав поему, яку ми сьогодні вивчаємо, «Сон».

ПОДУМАЙТЕ: 

Про що свідчать такі слова Великого Кобзаря:
І на оновленій землі

Врага не буде,  супостата.

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій.
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
…спочинуть невольничі
Утомлені руки,
І коліна одпочинуть,
Кайданами куті!

Запишіть у зошитах першу строфу (виділено червоним) і продовжіть нижче: Т.Г. Шеченко мріяв про нове вільне суспільство, в якому люди працюватимуть не на панів, а на себе, житимуть не у злиднях, а у достатку, всі будуть рівні.

         Давно в нашій країні немає царів, панів, кріпаків. Нам пощастило жити в новий час, в нових умовах, за новими правилами. І вирішуємо ми зовсім інші проблеми. То що ж твір Т.Г.Шевченка застарів? Ні, поет зобразив «вічні проблеми», які стосуються влади і простого народу, слави та безслав’я, правди та брехні. 

Запишіть візитну картку твору.
                        
·        Час написання – 1844
·        Який це період творчості письменника – період «трьох літ» (1843-1847рр)
·        Жанр – комедія (сатирично – політична комедія)
·        Засіб побудування – сон
·        Композиція – вступ, 1 картина, 2 картина, 3 картина.

       Проаналізуємо жанр твору і з’ясуємо, чому автор обрав таку назву 
Терміни запишіть
Сатиричний твіртвір викривального змісту, у якому різко висміяні потворні явища в суспільному житті або риси характеру людини.
Гумор доброзичливе відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах.
Іронія іносказання, яке виражає насмішку, подвійний смисл.

Який елемент смішного використовує автор? Аргументуйте свою думку.
Знайдіть приклади сатири у творі (картини «генерального мордобиття», портрети царя, вельмож…)
Яку мету перед собою ставить ліричний герой? (пошуки раю на землі)⇐Запишіть

Аналіз змісту твору:

Встановити прогалини в «сюжетному ланцюжку» поеми «Сон», виконати схему письмово
1. Загальна характеристика російського самодержаства: "Той мурує, той руйнує.."
2. ....
3. Картини Сибіру, де мучаться політичні в'язні-декабристи
4. ...
5. ...
6. У царському палаці: "Так от де рай!"
 ⇓
7. ...



Дайте усно відповіді на запитання:  
-         Отже, де зміг побувати ліричний герой?
-         Чи може людина за один день здійснити таку подорож?
-         У якому разі це можливо (У мрії чи уві сні)
Чому автор обрав таку форму? Що дозволяє пояснити така форма? (Можливість побувати одразу в кількох місцях, можливість показати широку панораму життя; життя, яке змалював автор, нагадує страшний летаргічний сон, від якого слід країни пробудити.) (Запишіть у вигляді тези!)

Завдання пошуково – дослідницького характеру: 
аналіз змісту. Відповіді запишіть поруч із номером заптання.


1.        Перечитайте самостійно вступ. Разом із ким летить герой – оповідач"
2.       Чому? Що символізує собою символ сови?
3.       Який контраст у змалюванні життя на Україні змальовує автор?
4.        Згадайте, яке місце в політиці царя відігравав Сибір? 
5.         Чому Сибір названо домовиною?
6.        Як поет малює царів колишніх і сучасних авторові, панство?
7.         Як ставиться до діяльності Петра 1 та Катерини II?
8.        Яке авторське ставлення до царя, цариці, панства?

ФАКТ:

Дружина Миколи 1 Олександра Федорівна справді була хворобливою і худою, нездужала на нервовий  тик. Перший напад хвороби стався під час коронування царської пари на престол і був викликаний шоком від несподіваної звістки про повстання декабристів.

- За що висміює поет «тупорилих віршомазів»?

- Яка роль у поемі відведена гротескній сцені , названій Іваном Франком «генеральним мордобитієм»?

(Шевченко розкриває суть експлуататорського гноблення, приниження людини. На вершині піраміди злочинів всесильний цар. Коли поруч багнети солдат, він «медведик»,а  коли один, то перетворюється на жалюгідне кошеня.

- Проаналізуйте, як Шевченко показав зв’язок долі українських козаків з історією міста Петербурга?   

Проблемно – ситуативне завдання

Проаналізувавши зміст поеми, визначте тему твору і запишіть в зошит.

1. Бліц – опитування (усно)

1.     У формі чого побудована поема?
2.     Що символізує форма сну?
3.     Що шукає ліричний герой?
4.     Де знайшов рай? Для кого він існує?
5.     Які форми комічного використовує автор?
6.     Який жанр добирає автор?    
 
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.     Знати конспект уроку
2.     Вміти аналізувати поему.
3.     Прочитати поему «Кавказ»

 
 Прослухати комедію "Сон" можна за посиланням:


 Прослухати комедію "Кавказ" можна за посиланням:










 

Комментариев нет:

Отправить комментарий