ЗВЕРТАННЯ: БУДОВА, ПОЗИЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ,
ПУНКТУАЦІЙНЕ ОФОРМЛЮВАННЯ
Звертання – це слова або сполучення слів, що називає особу, предмет чи явище, до яких звертається мовець.
Звертання виражається іменником або субстантивованою частиною мови у формі кличного відмінка і вимовляється з кличною інтонацією.
непоширені (складаються з одного слова) | Голубчику, я краще пішки... (Остап Вишня). |
поширені (складаються з двох і більше повнозначних слів) | Любий мій! Коханий мій! Ти ж... не падай (Остап Вишня). |
комою або знаком оклику (за додаткової емоційності) на початку речення | Ой братику ріднесенький, снився мені сон дивнесенький (Нар. творч.). |
комами в середині речення | Глянь, рідненький, які очі – од сонця ясніші (О.Гончар). |
комою і знаком оклику, питання або крапкою в кінці речення | Де твоя шинель, сержанте? (О.Гончар). |
Запам’ятай!
Звертання можуть бути однорідними (їх називають „два ряди”): Дон Кіхоте, лицарю мій, йду до тебе.
Звертання: будова, позиційні можливості, пунктуаційне оформлювання
1. В якому рядку поширене звертання (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Діти ваша мова прекрасна не соромтесь її не цурайтесь вона нічим не гірша за
інші мови.
Б Роксолано Роксолано твоє ім’я мов дзвін.В Прощай прощай чужа моя людино. Г Слово чому ти не твердая криця Що серед бою так ясно іскриться? Д За правду браття єднаймось щиро єдиний маєм правий шлях. |
| ||||||||||
2. Складнопідрядне порівняльне речення використано в рядку | |||||||||||
А Два рядки білих хат попід горами біліють, неначе два рядки перлів на зеленому
поясі.
Б На високих гривах кругом яру зеленіє старий ліс, як зелене море, вкрите хвилями.В Сама пишна, як у саду вишня, а тиха, неначе вода у криниці. Г Йдучи стежкою, вона неначе помаленьку збирала розкидані думки. Д Книга – неначе казка. |
| ||||||||||
3. В якому рядку є речення з непоширеним звертанням (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Зласкався доле над моїм народом.
Б А не йдете чорні бурі і злі вітри на вечерю, то йдіть собі в безвість! В Прости мені моя правдива мати душі моєї синій чистовід. Г Тебе я слухала б довіку куме мій. Д Поклін тобі моя зів’яла квітко моя розкішна невідступна мріє! |
| ||||||||||
4. Позначте спонукальне речення | |||||||||||
А Який вдалий малюнок!
Б Він обов’язково віддасть борг! В Де поділись мої окуляри? Г Скажи йому ласкаве слово. Д Відпочив з дороги. |
| ||||||||||
5. Яке речення випадає з логічного ряду | |||||||||||
А Гей, писарю! Неси мою печатку.
Б Мабуть, нам вже, моє серце, не зійтись ніколи. В Шукай цензора в собі. Г Я, справді, Петре Івановичу, вас не побачив. Д Грицю, Грицю, до роботи. |
| ||||||||||
6. В якому реченні правильно відокремлено звертання | |||||||||||
А Ясні зорі, тихі води – то земля твоя мій сину.
Б Дай, Боже, сонцю бути золотим, дай, Боже, дневі щасної години,
дай, Боже, тиші мертвим і живим, дай, Боже, Україні – України!
В Україно молюся за мову, за божественну мову твою, і за вроду твою калинову, від
якої добрішим стаю.
Г Біла хато писанко яскрава! Хто тебе таку намалював?Д Стара, похила батьківська хатино, завжди для тебе я – мала дитина. |
| ||||||||||
7. В якому реченні правильно відокремлено порівняльний зворот | |||||||||||
А І зберіг я тільки, ненечко, скарб один, що ти дала, золоте, як зірка сердечко.
Б Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси. В Припливайте до колиски лебеді як мрії, опустіться, тихі зорі, синові під вії. Г Як відомо, татарське зілля використовується в народі здавна. По-перше, його
застосовують як лікувальний засіб, по-друге, олію цього зілля додають до страв досвідчені кухарі.
Д Летіли нападники як на крилах страху, а попереду них летіла звістка про їхню
ганьбу.
|
| ||||||||||
8. В якому реченні неправильно відокремлено звертання | |||||||||||
А Не хилися, явороньку, ти ще зелененький!
Не журися, козаченьку, ти ще молоденький!
Б Держись, Хома, іде зима.В Засмійся, Матвійку, дам копійку! Г Язиче язиче, лихо тебе миче! Тільки те й робиш, що людей горбиш. Д Не літай, вороно, у чужі хороми! |
| ||||||||||
9. Позначте правильне твердження | |||||||||||
А Усе життя продивившись у її очі, здається, міг би знати їх до найдрібнішої
цяточки.
Це речення ускладнене відокремленим означенням. Б І снують вони, давні товаришки, тиху розмову.
Це речення ускладнене відокремленою прикладкою.
В І сивий жрець сказав їм, як із неба:
–Гей, добрі люди, а чого вам треба?
Це речення ускладнене вставною конструкцією. Г Ці звуки можуть линути довго, витворюючи скупу й одноманітну мелодію.
Це речення ускладнене вставною конструкцією.
Д Ясною, майже прозорою зеленню спалахнув ліс, освітлений надвечірнім сонцем.
Це речення ускладнене відокремленою обставиною.
|
| ||||||||||
10. Укажіть речення, яке має такі характеристики: просте, поширене, односкладне (означено-
особове), розповідне, окличне, неускладнене
| |||||||||||
А Слово честі, виправлю свої двійки!
Б Яку красу побачив я там сьогодні. В Тут, у кабінеті, сидітиму і чекатиму! Г Хочу ось цього смачного морозива! Д Наказую вам відійти подалі звідси. |
| ||||||||||
11. Виберіть речення, у якому виділене словосполучення не є звертанням (розділові знаки
вилучено)
| |||||||||||
А А ще читайте книги любі друзі в них мудрість людська.
Б Як не любити вас літні ночі за лагідне тепло і спокій? В Благословенні будьте мудрі очі що в серце дивитесь. Г Веселі вітри співають свою пісню безмежному морю. Д Брати мої пам’ятайте славних прадідів наших історію. |
| ||||||||||
12. Звертання є в усіх реченнях, окрім (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Земле Тобі на рану не висиплю солі.
Б Зоре моя вечірняя зійди над горою. В А може зараз ти не в полі любий а десь у теплому гостиннім домі. Г Прийми ж цей спів хоч тугою повитий та новий хоч гіркий та вільний. Д Всю кров тобі Вітчизно готові ми віддати. |
| ||||||||||
13. Звертанням ускладнено речення | |||||||||||
А Ходіть швидше сюди, не зволікайте.
Б Любіть землю, политу кров’ю і потом батьків і дідів ваших, бережіть її. В Шануй і люби батьків своїх. Г Зоре моя вечірняя, зійди над горою. Д Всі думи і помисли, наслідки праці моєї – тобі. |
| ||||||||||
14. Не ускладнено звертаннями речення | |||||||||||
А Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває, той у грудях не серденько, але камінь
має.
Б Співай же, весно, в весняних просторах, ростіть, будови, гомоніть, мости.В Моя Україно, як я тебе любив, твої луги, твої степи розлогі. Г Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум. Д Не забувай мене, пиши частіше. |
| ||||||||||
15. Непоширене звертання є в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Моя Вітчизно дорога яка тобі горить снага.
Б Гей ви даля ясні безкінечні й сині як чудесно у світі молодому жить. В Будь славен день багатого врожаю прозоре небо підіймайся вище. Г Повій вітре на Вкраїну де покинув я дівчину. Д Сійся-родися колосом розвийся засівайся щастям ниво молода. |
| ||||||||||
16. Правильно поставлено розділові знаки в реченні | |||||||||||
А Поїдеш далеко, побачиш багато; задивишся, зажуришся, згадай мене брате!
Б Україно, доки жити буду доти відкриватиму тебе. В Ой Морозе Морозенку, ти славний козаче!
За тобою, Морозенку, вся Вкраїна плаче!
Г Дяка щирая тобі ніченько-чарівниченько, що закрила ти моє личенько!Д Дощик, дощик, голубий, колосків не оббий зливами-приливами, хмарами
огнивими.
|
| ||||||||||
17. Пунктуаційну помилку допущено в реченні | |||||||||||
А Радуйся, земле моя, радуйся, рідний народе, сонце твоєї свободи цілому світу сія.
Б Обнімає земля небо голубе, о, моя Вітчизно, я люблю тебе! В Місяцю-князю, нічкою темною тихо пливеш ти стежкою таємною. Г Де зелена тополина, роздзвенілися жита...
Слався, рідна Україно, наша земле золота.
Д О земле ти моя, нема рідніш за тебе. |
| ||||||||||
18. Однорідними звертаннями ускладнено речення (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Не покидай мене пекучий болю, не покидай важкая думо-муко.
Б Шевченку Відгук дум своїх чи чуєш ти у нашім світі? В Швидше коню швидше коню поспішай додому. Г Виростеш ти сину вирушиш в дорогу виростуть з тобою приспані тривоги. Д Почекай-но дівчино ще й для тебе троянди весни розцвітуть. |
|
19. Укажіть відповідність між реченням та відокремленим членом речення або ускладненням | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 Брат став упівголоса згадувати якогось
льотчика, певне, близького йому.
2 А де се, мамо, наш Іван?3 Тоненький струмок диму поволі піднявся
над сторожкою, понад віттям дерев і послався над ними прозорою хмаркою.
4 Ріка Супій, супоєна річками, в ліси и ліси
все більше поверта.
| А звертання Б відокремлене
означення
В відокремлена
обставина
Г однорідні члени
речення
Д вставне слово
Правильні відповіді можна переглянути тут
|
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий