Тема 1. Леся Українка. "Лісова пісня"


Тема: Леся Українка «Лісова пісня». «Не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись» Характеристика образів Лукаша та Мавки

  Індивідуальна робота. Письмово у зошитах. 

Варіант 1.  Назвіть фольклорні джерела драми – феєрії «Лісова пісня». Аргументуйте відповідь прикладами з твору.
Варіант 2.  Назвати основну думку твору і конфлікти драми – феєрії «Лісова пісня.»

Заповнити схему. Письмово у зошитах.

Образи твору
 ↙↘  
        природа     людський світ

Опитування. Дайте відповіді на запитання.

     - Джерела написання твору?
-   Назвіть жанр твору «Лісова пісня»
-   Що таке драматична поема, феєрія, драма – феєрія.
-   Які два світи протиставлені у творі?
Запишіть проблематику твору і на яких образах розкривається ( вплив умов життя приватновласницького світу на людину – Лукаш та Мавка;
Воля в житті людей – Мавка; проблема вірності та кохання – Мавка та Лукаш; роль мистецтва в житті людини – Лукаш; взаємовідносини між
людиною та природою – образ дядька Лева; проблема людського щастя – всі образи
основна проблема – боротьба за вільне, творче, духовно багате
життя людини)
-    Запишіть конфлікти твору ( 1- соціальний – заради збільшення господарських статків своєї родини мати нехтує сильним взаємним почуттям двох молодих сердець, намагається будь – якою ціною розлучити коханих. 2 - філософський – невідповідність високого покликання людини принизливим невільницьким умовам її повсякденного життя)
-   Запишіть тему твору (оспівування поетесою духовного багатства народу, його великих творчих можливостей, нездоланності потягу людини до високого і прекрасного)
-  Запишіть ідею твору (утвердження краси вільного незалежного духу, кохання і мрії, змістовного, гармонійного, як сама природа, людського життя)

Наше завдання: проаналізувати образи твору, розкрити підтекст твору.

«Лісова пісня» - прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії буття й душі.
Багато років драма – феєрія «Лісова пісня» чарує читачів та глядачів.
Персонажі її поділяються на дві групи: істоти, що живуть у лісі та озері, і люди. Центральні герої п’єси – Мавка та Лукаш посідають особливе місце в творі.
Твір Лесі Українки присвячено проблемі хибного протистояння людини і природи, протиборству високих поривів людської душі з болотом буденного існування.
Лукаш і Мавка – образи, які втілюють уявлення поетеси про людину з її непослідовними поривами до духовно красивого життя. Обидва персонажі
мають риси гармонійної людини – пристрасної і щирої, здатної відверто виявляти свої почуття й жити в злагоді з природою.

         Сьогодні ми проаналізуємо головні образи твору – образ Мавки та Лукаша.

Поставимо перед собою проблемне питання : У чому сенс людського життя? Коли воно вважається повноцінним? (записати у зошит)
Почнемо роботу з характеристика образу Мавки
-   де вперше ми зустрічаємося з Мавкою?
-   від чого застерігає її Лісовик?
-   Коли вперше прокидається кохання Мавки до Лукаша? (коли почула, як він грає на сопілці)
-   За що полюбила Мавка Лукаша? (- Я тебе за те люблю найбільше, чого ти сам в собі не розумієш..


Цей дар - музика, мистецтво, творчість, з яких виросло їхнє кохання.

Але хлопець занедбав свій талант, свою душу задля дріб’язкових інтересів і турбот)
-         Як висловлюється героїня про гру сопілки (Як голосно грає, як глибоко крає..)
-         Якими помислами перейнята Мавчина душа? А життя Лукаша - це тільки талант і творчість?
-         Чи по – справжньому Мавка кохає Лукаша? (пробачає зраду – перетворює його з вовкулаки на людину)
-         Чи все зробила Мавка, щоб врятувати своє кохання?
-         Прокоментуйте слова Мавки: «Ні, я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає!»
-         Незважаючи на зраду коханого, Мавка вдячна йому. За що? (Ти душу дав мені)

Отже, Мавка – це не звичайна міфологічна істота, яка вміє, подібно до людей, кохати, думати, працювати, сумувати. Мавка – це символ краси, вірності, честі. Мавка –це образ людини, яка принесла себе в жертву заради кохання. Мавка – це синтез інтелектуальної думки поетеси, втілення її геніальності, світобачення, глибини почуттів і відчуття навколишнього світу.

А зараз давайте поговоримо про Лукаша.
-   Хто такий Лукаш? Як він опиняється в лісі?
-   Яким талантом наділений юнак?
-   А що потрібно для розвитку таланту у суспільстві?

Подумайте над запитаннями!
-   Чи може талант розвиватися у приватновласницькому суспільстві?
-   За що кохає Лукаш Мавку?
-   Чи був щасливий Лукаш у коханні?
-   Чи бореться Лукаш за своє кохання? Чи сильний він духом?
-   Що стає на заваді їхнього кохання?


Основна проблема ІІ дії і предмет нашої дискусії 
- зрада Лукаша.
    Що таке зрада? Що означає зрадити людину?

Гра «Займи позицію». Подумайте над запитанням:

-         Чи можна пробачити зраду Лукаша? Чому?


-   що стало трагедією Лукаша? (любов підносить людину, а в житті панує буденність)

Уявний  діалог з літературним героєм: Уявіть, що Мавка розповість, що вона протиставляє буденності.

Буденність панує в житті. Але Мавка не розуміє буденного життя, вона не хоче його прийняти і тому протиставляє:
-         Я протиставляю:
-         Добро – а чи завжди воно торжествує?
-         Душу – а чи треба її відкривати всім?
-         Красу – чи врятувала вона світ?
-         Волю – а чи є вона у нас? Ми вільні люди чи раби обставин?
-         Кохання – а чому тоді у житті є місце зраді?

Подумайте над запитаннями.
 Хто такий Лукаш? (людина, яка любить природу, має талант, любить Мавку, яка розуміє його талант. Але Лукаш слабий духом, він не може опиратися обставинам життя, буденності і це його знищує. Хоча він і зрадив Мавку, все ж таки він її кохає. Лукаш стає бездіяльний, байдужий до всього. Отже, образ Лукаша – це образ людини, яка не могла боротися з вимогами і буденністю життя, за що й поплатилася своїм коханням та життям своїм та коханої. На кінець драми Лукаш стає мудрішим, бо пізнає смисл життя. Він гине, але краплина мудрості, придбана у життєвій боротьбі, залишається людям. От чому Мавка вважає, що Лукаш не може своїм життям до себе дорівнятись.

Отже, повернемося до початку уроку і згадаємо проблемне питання.


У чому сенс людського життя? Коли воно вважається повноцінним?

Спробуйте дати відповідь на запитання
   -   У чому невмирущість духовного, у чому вічність краси?
-   Яка оптимістична ідея торжествує в останньому монолозі Мавки? Оптимізм – віра в краще майбутнє.
(Ідея нездоланності, невмирущості мрії людини)

 

 Домашнє завдання.
В -1 написати твір «Чому людина прагне щастя?»
В -2 Написати твір «Чи можливий інший кінець твору «Лісова пісня». Чому?»





Комментариев нет:

Отправить комментарий