Тема: Рання творчість Т.Г. Шевченка. Балада «Причинна»
«Шевченко – явище унікальне. Його
немає
з ким порівняти у письменстві інших
народів. Не тому, що він кращий.
Йдеться
про особистий генотип культури країни, яка
ніколи не мала своєї
державності, що,
зрештою, і привело до запізнілого й
однобокого розуміння Шевченка
Європою…»
В.Базилевський
Творчість Шевченка – це вісь непевності історичного часу, адже
вона ввібрала в себе усі досягнення попередників, починаючи від біблійних
пророків до Г.С.Сковороди, І.П.Котляревського, Г.Квітки – Основ’яненка та
інших.
Запишіть тему уроку в зошиті!
Завдання: Складіть сенкан - Тарас Шевченко (письмово)
Зразок
сенкану:
Тарас Шевченко – поет, художник,
драматург
Патріотичний, безкомпромісний,
талановитий.
Навчає, захоплює, дивує.
Вражає своїм талантом.
Кобзар.
Міні – лекція
Літературна спадщина митця –
«величезний храм любові до сім’ї людської», цвіт душі автора. Художня діяльність
Кобзаря творилась близько 25 років.
Мала свої етапи й розвиток. У вітчизняній науковій традиції творчість
Т.Г.Шевченка зазвичай поділяють на чотири періоди.
Запишіть в зошиті!
Періодизація творчості Т.Г.Шевченка
(розроблена І.Я.Франком у праці «Тарас
Шевченко»)
§ 1838 – 1843 –
ранній період
§ 1843 – 1847 –
період «трьох літ»
§ 1847 – 1857 –
«невольнича муза» (період заслання)
§ 1857 – 1861 –
пізній період
Якщо проаналізувати життя
письменника в період з 1838 року по 1843 рік, то видно, що це час перебування
митця за межами Батьківщини. Тому мотиви ранньої творчості Шевченка пов’язані з
ностальгією за Україною, де він не був майже 10 років. Він згадував чарівні
українські казки, легенди й перекази, чудову природу, розповіді рідного діда
Івана про гайдамаків, серце пекло сирітська доля, панська несправедливість та
жорстокість. Переживав за долю свого поневоленого народу.
Тому ранні твори Шевченка
присвячені таким основним темам: (Запишіть!)
·
Сирітство і соціальна несправедливість.
·
Трагічна доля жінки й розбещеність панів.
·
Героїчне минуле України.
·
Роль поета й поезії в суспільному житті.
Самостійна робота: (відповіді записати у зошит)
a.
В яку епоху
увійшов у літературу?
b.
Які зразки
поетичних жанрів використовував?
c.
Яка збірка
і в якому році стала дебютом поета, де вийшла?
d.
Чому збірка
мала саме таку назву?
e.
Скільки
творів і які за жанрами увійшло до збірки?
Отже, у ранніх творах
Шевченко схилявся переважно до романтизму. Поета вабило незвичайне, яскраве,
навіть таємниче, фантастичне. Це знайшло відображення в баладах раннього
періоду Т.Г.Шевченка.
Робота в Мережі Інтернет (або з літературознавчим
словником)
Пояснити поняття «романтизм» (I варіант),
«балада» (II варіант) (письмово!)
Первинне сприйняття твору. Словникова робота.
Запишіть: Причинна – жінка, якій пороблено, не
володіє собою, не тямить себе, не при розумі, іншими словами, божевільна.
1. Прослухайте початок
балади «Причинна» - пісню «Реве та стогне Дніпр широкий» у виконанні
Національного заслуженого академічного народного хору України імені Григорія
Верьовки.
2. Виразне і вдумливе
самостійне читання.
3. Творче сприйняття
почутого: подумайте, які б фарби ви використали, як би були художником?
4. Порівняйте підібрані вами
кольори з тим, що створив художник В.Касіян:
аналіз живописного полотна до балади Т.Г.Шевченка
Ідейно – художній аналіз
твору.
Зверніть увагу, що початок твору має ознаки романтизму і
балади.
(Поєднання реальних та
фантастичних рис: олюднення природи: Дніпра, який «реве та стогне», «сердитий
вітер завива», зорова картина шторму «додолу верби гне високі», гіпербола –
хвилі підіймаються «горами», пояснення змісту другої та третьої строф: аналіз
образів місяця, півня, сичів).
Самостійне читання балади.
Робота за варіантами: I варіант - скласти цитатний план,
II варіант
– аналіз композиції (пролог, експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка)
Завдання пошуково-дослідницького характеру.
Визначте реальні та фантастичні риси балади, запишіть у зошити:
Реальне
|
Фантастичне
|
Словникова робота
Які цитати з балади не впливають на розуміння
змісту твору і також вказують на особисте ставлення письменника до героїні,
думки про долю дівчат, яких козаки змушені були кидати напризволяще, бо йшли в
похід? (Знайдіть цитату в тексті і запишіть!
Запишіть:
Ліричний відступ – композиційно – стилістичний прийом, який полягає у
відхиленні автора від прямої сюжетної лінії, авторська мова, розміркування,
ставлення автора до зображуваного.
-
Знайдіть у баладі ліричні відступи, визначте їх теми,
головні думки.
Виходячи з визначення «балада», слід звернути увагу, що цей твір має бути
побудований на фольклорній основі. Прочитайте фінал балади, які фольклорні
елементи ви можете виділити? («Поховали
громадою»; за народними звичаями, посадили на могилі дівчини червону
калину – символ дівчини, а над парубком
– явір та ялину – символ неодруженого парубка).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знати конспект, вивчити
поняття, вміти аналізувати баладу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий