Тема 1. Рання творчість Т.Г. Шевченка. Балада "Причинна"


Тема:  Рання творчість  Т.Г. Шевченка.  Балада «Причинна»

                                                            «Шевченко – явище унікальне. Його немає 
                                                             з  ким порівняти у письменстві інших 
                                                               народів. Не тому, що він кращий. Йдеться 
                                                                про особистий генотип культури країни, яка
                                                           ніколи не мала своєї державності, що, 
                                                           зрештою, і привело до запізнілого й
                                                             однобокого розуміння Шевченка Європою…»

В.Базилевський

Творчість Шевченка –  це вісь непевності історичного часу, адже вона ввібрала в себе усі досягнення попередників, починаючи від біблійних пророків до Г.С.Сковороди, І.П.Котляревського, Г.Квітки – Основ’яненка та інших.

Запишіть тему уроку в зошиті!
Завдання: Складіть сенкан - Тарас Шевченко (письмово)
Зразок сенкану:
Тарас Шевченко – поет, художник, драматург
Патріотичний, безкомпромісний, талановитий.
Навчає, захоплює, дивує.
Вражає своїм талантом.
Кобзар.

 Міні – лекція 

         Літературна спадщина митця – «величезний храм любові до сім’ї людської», цвіт душі автора. Художня діяльність Кобзаря творилась близько   25 років. Мала свої етапи й розвиток. У вітчизняній науковій традиції творчість Т.Г.Шевченка зазвичай поділяють на чотири періоди.

Запишіть в зошиті!
Періодизація творчості Т.Г.Шевченка
(розроблена І.Я.Франком у праці «Тарас Шевченко»)

§  1838 – 1843 – ранній період
§  1843 – 1847 – період «трьох літ»
§  1847 – 1857 – «невольнича муза» (період заслання)
§  1857 – 1861 – пізній період

             Якщо проаналізувати життя письменника в період з 1838 року по 1843 рік, то видно, що це час перебування митця за межами Батьківщини. Тому мотиви ранньої творчості Шевченка пов’язані з ностальгією за Україною, де він не був майже 10 років. Він згадував чарівні українські казки, легенди й перекази, чудову природу, розповіді рідного діда Івана про гайдамаків, серце пекло сирітська доля, панська несправедливість та жорстокість. Переживав за долю свого поневоленого народу.
         Тому ранні твори Шевченка присвячені таким основним темам: (Запишіть!)
·        Сирітство і соціальна несправедливість.
·        Трагічна доля жінки й розбещеність панів.
·        Героїчне минуле України.
·        Роль поета й поезії в суспільному житті.

  Самостійна робота: (відповіді записати у зошит)
a.     В яку епоху увійшов у літературу? 
b.     Які зразки поетичних жанрів використовував? 
c.      Яка збірка і в якому році стала дебютом поета, де вийшла? 
d.     Чому збірка мала саме таку назву? 
e.      Скільки творів і які за жанрами увійшло до збірки? 

         Отже, у ранніх творах Шевченко схилявся переважно до романтизму. Поета вабило незвичайне, яскраве, навіть таємниче, фантастичне. Це знайшло відображення в баладах раннього періоду Т.Г.Шевченка.

 Робота в Мережі Інтернет (або з літературознавчим словником)

         Пояснити поняття «романтизм» (I варіант),
                                         «балада» (II варіант) (письмово!)


 Первинне сприйняття твору. Словникова робота.

         Запишіть: Причинна жінка, якій пороблено, не володіє собою, не тямить себе, не при розумі, іншими словами, божевільна.

1.     Прослухайте початок балади «Причинна» - пісню «Реве та стогне Дніпр широкий» у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України імені Григорія Верьовки.

2.     Виразне і вдумливе самостійне читання.

3.     Творче сприйняття почутого: подумайте, які б фарби ви використали, як би були художником?

4.     Порівняйте підібрані вами кольори з тим, що створив художник В.Касіян: аналіз живописного полотна до балади Т.Г.Шевченка 


Ідейно – художній аналіз твору.

Зверніть увагу, що початок твору має ознаки романтизму і балади. 
(Поєднання реальних та фантастичних рис: олюднення природи: Дніпра, який «реве та стогне», «сердитий вітер завива», зорова картина шторму «додолу верби гне високі», гіпербола – хвилі підіймаються «горами», пояснення змісту другої та третьої строф: аналіз образів місяця, півня, сичів).

 Самостійне читання балади.

Робота за варіантами: I варіант - скласти цитатний план,
                                     II варіант – аналіз композиції (пролог, експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка) 

Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте реальні та фантастичні риси балади, запишіть у зошити:

Реальне
Фантастичне


Словникова робота

Які цитати з балади не впливають на розуміння змісту твору і також вказують на особисте ставлення письменника до героїні, думки про долю дівчат, яких козаки змушені були кидати напризволяще, бо йшли в похід? (Знайдіть цитату в тексті і запишіть!

Запишіть:
Ліричний відступкомпозиційно – стилістичний прийом, який полягає у відхиленні автора від прямої сюжетної лінії, авторська мова, розміркування, ставлення автора до зображуваного.

-         Знайдіть у баладі ліричні відступи, визначте їх теми, головні думки.

Виходячи з визначення «балада», слід звернути увагу, що цей твір має бути побудований на фольклорній основі. Прочитайте фінал балади, які фольклорні елементи ви можете виділити? («Поховали громадою»; за народними звичаями, посадили на могилі дівчини червону калину – символ дівчини, а над парубком – явір та ялину – символ неодруженого парубка).

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знати конспект, вивчити поняття, вміти аналізувати баладу.











Комментариев нет:

Отправить комментарий