Тема 4. Тест 4. Т.Г. Шевченко. "І мертвим, і живим..", "Катерина"

Запишіть тему уроку: 
Т.Г. Шевченко. "І мертвим, і живим..", поема "Катерина"

✋ Перед тим, як перейти до виконання уроку прочитайте тексти творів
http://taras-shevchenko.in.ua/virshi/i_mertvym_i_zhyvym.html 

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=742 

Спершу розглянемо з вами твір Т.Г. Шевченка "І мертвим, і живим, і ненародженим..."


Презентація до уроку з української літератури в 9 класі Тарас ... 

Напишіть в зошиті: Літературний диктант  (під номером питання напишіть відповідь і відправте мені) за посиланням.
1. Першим твором, написаним на Україні 1843 року, була поезія …         
2. Проти кого Шевченко  спрямовує своє головне вістря сатири у поемі «Сон»?
3. Який художній засіб використовує автор у наступному фрагменті:
Єдиного сина, єдину дитину, Єдину  надію  в військо оддають!  Бо його бач трохи!..  
4. За своїми жанровими ознаками «Кавказ» відносять то до поеми, то до ліричного твору типу…. 
5. Твір  «Кавказ»  присвячений другу поета ….
6. Який міфологічний герой  згадується  у творі «Кавказ»? 
7. До якого жанру відноситься твір Т.Шевченка «Великий льох»? 
8. Композиція поеми «Великий льох» побудована за фольклорним  принципом  троїстості. Твір  має три частини, у кожній з  яких діють три персонажі. Назвіть їх. 
9. Яка історична подія згадується в епілозі поеми «Стоїть в селі Суботові»?
10. Запишіть пропущене слово із рядків
 Слава! Слава! Хортам,  і  гончим, і  псарям, І  нашим   Слава!              
11. Яким розміром написані рядки поеми «Кавказ»?
 Не нам на прю з тобою стати!
Не нам діла твої судить!
Нам тільки плакать, плакать, плакать                                          
12.   Назвіть  найвагоміші твори періоду «Трьох літ»? 


Прочитайте!

Шевченко Т. Г. прийшов у літературу тоді, коли чаша народного терпіння переповнилася вщерть. Неорганізований народний протест, не виявлений до кінця народний гнів збирався над російською імперією як грандіозна хмара, що насувалася, наливаючись свинцем.
Од молдаванина до фіна
                        На всіх язиках все мовчить,
                         Бо благоденствує.
       І раптом вибух... Вибух Шевченкової поезії... Прямий, відвертий, нерідко сатиричний.  Сьогодні ми  вивчатимемо один із найбільш знакових творів не тільки в доробку  Тараса Шевченка, а й всієї  української літератури. Ця поезія  заставить навіть байдужу до всього людину задуматися над минулим нашого народу, провести паралель до сьогодення і поставить питання: «...що ми? Чиї сини? яких батьків?». Ліричний твір «І мертвим, і живим, і ненародженим...», написаний у грудні 1845 року. Про ідейний зміст твору, ідейну спрямованість послання й досі є різні думки.


                                               Життєва основа твору

     «І мертвим, і живим…» було написано у грудні 1845 року в с. В’юнищах, де Шевченко деякий час проживав у маєтку С. Самойлова,— сюди він приїхав з Переяслава у зв’язку з ремонтом будинку А. Козачковського. Т. Шевченко розумів, що для пробудження в українському народі національної і політичної свідомості потрібні освічені люди. Тільки їхня пропагандистська робота могла підняти й згуртувати трудові маси на боротьбу проти кріпосницької системи, спрямувати їхню громадянську енергію на відродження самостійної державності. Перебуваючи в Україні, Тарас Григорович пильно придивлявся до інтелігенції. Він прагнув пізнати її інтереси, духовні запити, рівень освіченості, ставлення до історичного минулого та сучасного життя трудового люду. Виявилося, що більшість дворян — реакціонери. Вони були задоволені політикою самодержавства, вірні йому і зовсім байдужі до громадських справ свого краю, його минулого й сучасного. Їх цікавило тільки особисте збагачення, основним джерелом якого булла нещадна експлуатація кріпосницьких селян, своїх же земляків. Серед інтелігенції були й національно свідомі українці, які любили свій рідний край, цікавилися його історією, бажали добра народові. Але ця частина освіченого класу була відірвана від трудових мас, незгуртована, не мала реальної програми дій. Її протест проти несправедливого ладу зводився до безплідних полемік. Малочисельна й безсила, вона була неспроможна очолити народно-визвольний рух, та й не прагнула до цього. Без політичного керівництва стихійний протест народних мас виливався в бунти, які царат жорстоко придушував. Свої спостереження і роздуми, почуття і настрої Т. Шевченко в яскравій художній формі виразив у творі «І мертвим, і живим…»

Подумайте  і дайте відповіді на запитання (усно)


- Кого письменник називає земляками?

- Який можна отримати врожай на землі «засіяної лихом»? Що мав на увазі поет, так висловлюючись?

- Чому письменник критично ставиться до тих, хто прагне залишити рідну землю і виїхати за кордон?
- Кого поет називає «незрячими братами, гречкосіями»? Чим викликана така думка митця?
- Про який суд зазначається у посланні? У зв’язку з чим і над ким він відбуватиметься?
  

Запишіть у зошит наступні питання і відповіді
Дати відповіді на запитання цитатами з твору 


- Яку думку висловлює автор щодо неповторності рідного краю?

- Як Т. Шевченко ставиться до тих, хто незважаючи ні на що залишив рідну землю?
- Від чого застерігає поет зрадників в Україні?
- Яке пророцтво Т. Шевченка справдилося?


Самостійно опрацюйте текст, визначте тему, ідею, основну думку, жанр. Запишіть.
Тема: 

Ідея:


Жанр:



Презентация на тему: "Т. Г. Шевченко Ліро-епічна соціально ...

 
Шевченко завжди захоплювався красою жінки, уболівав за її долю, мріяв бачити щасливою. А це бажання було за тих часів майже нездійсненним! Поет згадує свою матір, яку дуже рано «нужда та праця» поклали в могилу, свою няньку-сестру Катерину, яка практично довіку залишилася в кріпачках, сусідку Оксану, що підтримувала його у важкі хвилини, але сама стала жертвою розпутника.
Тому так багато в Шевченка творів про жінок, і зображує він їх і в романтичному стилі, і в реалістичному, і в символічно-узагальненому.

Сьогодні на уроці мова піде про трагізм долі матері в поемі «Катерина» Тараса Шевченка.

Ви зможете сформулювати власне ставлення до образу жінки-матері та визначити причину трагічної долі Катерини з однойменної поеми, аналізуючи твір.

Знедолена жінка-рабиня стала постійним супутником Шевченкової поетичної музи. Оповита ніжною любов’ю і ласкою, він проніс її, страдницю, крізь свого поетичного хисту, підніс її до високих художніх узагальнень.
Передісторія Шевченкових героїнь накреслилась у його ранніх баладах – «Причинна», «Утоплена», «Тополя». Поема «Катерина » була написана в Петербурзі в 1838 році, коли поет був на волі.
-         Зверніть увагу, кому вона була присвячена?
(Він навчався в Академії мистецтв. Поема має присвяту «Василию Андреевичу Жуковскому на пам'ять 22 апреля 1838 года» ).
-         Що визначає ця дата?
(В.А.Жуковський- це російський поет і перекладач, один з основоположників російського романтизму. Брав  безпосередню участь в організації викупу Т.Шевченка з кріпацтва. )
Теорія літератури

Запишіть, що таке ліро-епічна поема.
Поема – віршований ліро-епічний твір середнього обсягу. Від епосу в поемі – наявність оповіді, розгорнутого сюжету, зображення важливої частини життя одного або декількох персонажів. У цьому поема подібна до повісті. Від лірики в ній – неприхована емоційність, зображення почуттів, роздумів ліричного героя.


Молоде життя обірвалося передчасно,що, безумовно, є великою трагедією для самої людини та її оточуючих. Чимало людей перечитувало Шевченкову «Катерину», і в душу кожного з них проникало співчуття до цієї знедоленої жінки.
-         Які почуття виникли у вас під час прочитання твору?

-         Який шлях пройшла героїня до трагічного фіналу?

-         Чи був вихід з цієї ситуації?

1   
 
2.Робота з схемою
У цій схемі цифрою 7 позначимо трагічний кінець Катерини, то які ж кроки передували цьому?
1.Інтимні стосунки з москалем, що з давніх-давен уособлював інородця, загарбника, чужинця.
- за що постраждала Катерина?
- засуджуєте ви Катерину за те, що вона довірилася офіцерові, чи ні і чому?
2.Позашлюбна вагітність.

3.Осуд односельців, що ретельно дотримувались тисячолітніх моральних традицій.
 - чи можна пояснити таку поведінку людей?
4.Відречення батьків.
- як ви вважаєте, батькові дійсно легше буде без доньки?
- чому батьки змушені були прийняти таке жорстоке  рішення?
- батьки любили Катрю?
5.Поневіряння по світу, самотність і безпорадність.
- чи дбає матір про свою дитину?
- чи переживає за майбутнє сина?
6. Загибель останньої надії(Іван її зігнорував)
- опишіть зустріч Катерини з москалем.
-що відчула героїня після ганебної втечі спокусника?
 7.Трагічна смерть Катерини.
- чи винна Катря у загибелі своєї долі?
- що засуджує автор у образі Катерини?
- де основи трагізму?

Запишіть проблематику твору
- зраджене кохання ;
- батьки і діти;
- жінка-покритка;
- дитина-байстрюк;
- безвихідь соціального стану.

 Створення  «Кола Вена»

  


Багато років минуло від дня написання поеми. Інший час, інший побут, інші основи життя… та тема материнства і батьківства актуальні і в наш час, і на всі віки.Чому ж і досі Шевченкова «Катерина» будить у душах щем і співчуття, викликає сльози? Очевидно, завдяки поетичній довершеності твору, його художній силі. Поема написана на одному подиху, картини життєвих незгод Катерини дуже яскраві, переконливі, образи сповнені живого, глибокого почуття.
Сам автор вибрав собі роль оповідача-очевидця, який іде слідами героїні, переживає з нею і сором, і каяття, і надію, і гірке розчарування. Він розповідає про настрої персонажів, стан природи і свій власний. Цей художній прийом наближає твір до серця читача.

3. Дослідження художніх деталей
 Катерина", "Гайдамаки" Т. Шевченка - на ЗНО - Персональний сайт ...   

А тепер звернімо наші погляди на картину Шевченка ,,Катерина, написану в 1838 році, на якій зображено епізод розлуки дівчини з її коханим.               
Про створення цієї картини Т. Г. Шевченко повідомляє в листі від 25 січня 1843 року до Г. С. Тарновського:
«...Я намалював Катерину в той час, як вона попрощалася з своїм москаликом і вертається в село, у царині під куренем дідусь сидить, ложечки собі струже і сумно дивиться на Катерину, а вона, сердешна, тіль не плаче..., а москаль дере собі, тільки курява ляга; собачка ще поганенька доганя його та нібито гавкає. По однім боці могила, на могилі вітряк, а там тільки степ мріє. Отака моя картина.»


- Чи співпадають основні мотиви в обох творах?
- Як простежується авторська позиція?
- У якому творі більше проявився талант Т.Шевченка?
- Що символізує дуб в українському фольклові?
- Протягом твору, які ще ви визначили символи, поясніть значення?
( Вночі, «щоб вороги не бачили», Катерина прийде до криниці, «стане собі під калину» - самотність героїні; одинока калина, під якою покинута дівчина виспівує пісню про зрадливе кохання; «Як тополя стала в полі» - зовнішність струнка як тополя, психологічний стан – самотня як тополя;  покидає село Катерина надвечір, коли заходить сонце і стає темно – сутінки – безпросвітне майбутнє; «зайшло сонце в природі» - зайшло сонце її душі – любов батьків; «Стогне завірюха», то й на душі Катрі – важко; коли «утомилася завірюха», то і Катря – втомилася від сліз).
- Чому листочки дуба лежать разом із колосками пшениці чи жита?
- Про що говорять кургани?


Для закріплення ваших знань пройдіть тест
https://docs.google.com/forms/d/1FehN7fP4_yq-Qi8LanN7RHt32dEYqoaMwo3DlzR1f5A/edit

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий