Тема 1. Частини мови

ЧАСТИНИ МОВИ, ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯ

Частини мови – це такий лексично-граматичний розряд слів, який відрізняється від іншого розряду своїм значенням, властивими йому граматичними категоріями, основними синтаксичними функціями та засобами словотворення.
Запам’ятай!
Часто окремі слова втрачають свої граматичні ознаки, категорії і набувають нових ознак та нового змісту, а з огляду на це – можуть переходити з однієї частини мови в іншу. Спостерігається, наприклад, перехід іменників у прийменники (намалював коло – коло річки, коло броду); прикметників і дієприкметників в іменники (черговий, операційна) тощо.

Частини мови діляться на:
1. повнозначні (змінні та незмінні):


  • іменник
  • прикметник
  • числівник
  • займенник
  • дієслово (форми дієслів: дієприкметник, дієприслівник, інфінітив,
    безособові дієслова, дієслівні форми на -но-то)
  • прислівник
  • 2. неповнозначні (службові):
  • прийменник
  • сполучник
  • частка
  • 3. вигук


    Повнозначні частини мови можуть бути:
    1. незмінні:


  • іменник (слова іншомовного походження (незмінювані),
    жіночі прізвища на приголосний, -ко, -нко,
    абревіації, чоловічі прізвища на -іх, -их, -їх);
  • прикметник (короткий);
  • прислівник;
  • форми дієслова (дієприслівник, інфінитив, безособові
    дієслова, дієслівні форми на -но, -то);
  • 2. змінні:
  • іменник;
  • прикметник;
  • числівник;
  • займенник;
  • дієслово (дієприкметник).

  • Тест
    1. Частку вжито в реченні
    А Книга мала, та серцю люба.
    Б До булави треба голови.
    В Працює, як мокре горить.
    Г Правди не сховаєш.
    Д Сказано по струні ходити – і ходи.
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    2. Потребує редагування словосполучення
    А переказати кошти
    Б милуватися краєвидом
    В знатися на живописі
    Г поступати в університет
    Д алфавітний покажчик
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    3. Числівник є в реченні
    А Тричі крига замерзала, тричі розтавала.
    Б Козацький полк ділився на сотні.
    В На репетицію прийшло п’ятеро хлопців.
    Г Раптово вдарив двадцятиградусний мороз.
    Д Стодвадцятиповерховий будинок був окрасою нашого міста.
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    4. Незмінні всі слова в рядку
    А створивши, замолоду, бюро, театр
    Б ложе, пенсне, рагу, ледве
    В поні, марабу, зранку, маестро
    Г човен, шість, мій, читав
    Д кенгуру, кімоно, віче, пишучи
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    5. Дієприкметником є слово
    А лежачий
    Б гірський
    В домашній
    Г сухорлявий
    Д точний
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    6. Дієприслівник вжито в реченні
    А Я жив би двічі і помер би двічі,
    Якби було нам два життя дано.
    Б Їсть за двох, а робить за п’ятьох.
    В Написавши листа, Наталя склала приладдя і хутко підвелася від бюро.
    Г Задумливо погойдувала обважнілими косами береза.
    Д Стою під кленом біля джерела,
    У серце йдуть пісні привітні.
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    7. Наука, що вивчає частини мови –
    А лексикологія
    Б фразеологія
    В пунктуація
    Г морфологія
    Д синтаксис
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    8. Знайдіть рядок, у якому є „зайве” слово
    А ходити, вчити, боятися, трястися
    Б писати, хотіти, зав’язати, оббитий
    В поважати, вести, працювати, штати
    Г мовчати, зоріти, знати, ганяти
    Д косити, поспішати, закрутити, зчепити
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    9. Сполучник – це
    А незмінна частина мови
    Б самостійна
    В службова частина мови
    Г частина слова
    Д змінна частина мови
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    10. Скільки сполучників серед наведених слів: попри, однак, попід, проте, свої, кожний, зате,
    щоб, а, за, у, та, коли, усякий, понад, об, від, й, якби, або
    А 2
    Б 10
    В 7
    Г 12
    Д 15
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    11. Визначте, якою частиною мови є виділені цифрами слова в реченні (цифра позначає
    наступне слово)
    А (1)вдалині, (2)згубившись у полях, петляючи і тонучи в тополях, на Білу Церкву пролягає шлях, (3)рахманний і (4)освітлений при зорях.
    А іменник
    Б прикметник
    В займенник
    Г дієприкметник (як форма дієслова)
    Д дієприслівник (як форма дієслова)
    E прислівник
    АБВГДЕ
    1
    2
    3
    4

    12. Текст і завдання до нього.
    1. По відході Соломії Остап почував себе одрізаним од світу, од людей. 2. Гарячка палила його всередині, він щохвилини мочив руку у воді та охолоджував чоло, очі, голову. 3. Йому докучило дивитись на жовті стіни комишу – і він заплющував очі... 4. Надвечір Остап почав турбуватися: де ділася Соломія, що її немає досі? 5. Чом вона не приходить? 6. Адже вона знає, що йому трудно й повернутися, що він не годен сам видобутися з цих нетрів.
    7. Вночі стало йому гірше...
    А. Скільки в цьому тексті іменників
    А 10
    Б 20
    В 15
    Г 17
    Д 27
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    Б. Скільки в цьому тексті дієслів
    А 20
    Б 15
    В 17
    Г 18
    Д 22
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    В. Скільки у тексті сполучників
    А 9
    Б 4
    В 5
    Г 6
    Д 10
    А
    Б
    В
    Г
    Д
    Переглянути відповіді можна тут

    Комментариев нет:

    Отправить комментарий