ЧАСТИНИ МОВИ, ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯ
Частини мови – це такий лексично-граматичний розряд слів, який відрізняється від іншого розряду своїм значенням, властивими йому граматичними категоріями, основними синтаксичними функціями та засобами словотворення.
Запам’ятай!
Часто окремі слова втрачають свої граматичні ознаки, категорії і набувають нових ознак та нового змісту, а з огляду на це – можуть переходити з однієї частини мови в іншу. Спостерігається, наприклад, перехід іменників у прийменники (намалював коло – коло річки, коло броду); прикметників і дієприкметників в іменники (черговий, операційна) тощо.
1. повнозначні (змінні та незмінні):
безособові дієслова, дієслівні форми на -но, -то) |
1. незмінні:
жіночі прізвища на приголосний, -ко, -нко, абревіації, чоловічі прізвища на -іх, -их, -їх); дієслова, дієслівні форми на -но, -то); |
1. Частку вжито в реченні | |||||||||||
А Книга мала, та серцю люба.
Б До булави треба голови. В Працює, як мокре горить. Г Правди не сховаєш. Д Сказано по струні ходити – і ходи. |
| ||||||||||
2. Потребує редагування словосполучення | |||||||||||
А переказати кошти
Б милуватися краєвидом В знатися на живописі Г поступати в університет Д алфавітний покажчик |
| ||||||||||
3. Числівник є в реченні | |||||||||||
А Тричі крига замерзала, тричі розтавала.
Б Козацький полк ділився на сотні. В На репетицію прийшло п’ятеро хлопців. Г Раптово вдарив двадцятиградусний мороз. Д Стодвадцятиповерховий будинок був окрасою нашого міста. |
| ||||||||||
4. Незмінні всі слова в рядку | |||||||||||
А створивши, замолоду, бюро, театр
Б ложе, пенсне, рагу, ледве В поні, марабу, зранку, маестро Г човен, шість, мій, читав Д кенгуру, кімоно, віче, пишучи |
| ||||||||||
5. Дієприкметником є слово | |||||||||||
А лежачий
Б гірський В домашній Г сухорлявий Д точний |
| ||||||||||
6. Дієприслівник вжито в реченні | |||||||||||
А Я жив би двічі і помер би двічі,
Якби було нам два життя дано. Б Їсть за двох, а робить за п’ятьох. В Написавши листа, Наталя склала приладдя і хутко підвелася від бюро. Г Задумливо погойдувала обважнілими косами береза. Д Стою під кленом біля джерела, У серце йдуть пісні привітні. |
| ||||||||||
7. Наука, що вивчає частини мови – | |||||||||||
А лексикологія
Б фразеологія В пунктуація Г морфологія Д синтаксис |
| ||||||||||
8. Знайдіть рядок, у якому є „зайве” слово | |||||||||||
А ходити, вчити, боятися, трястися
Б писати, хотіти, зав’язати, оббитий В поважати, вести, працювати, штати Г мовчати, зоріти, знати, ганяти Д косити, поспішати, закрутити, зчепити |
| ||||||||||
9. Сполучник – це | |||||||||||
А незмінна частина мови
Б самостійна В службова частина мови Г частина слова Д змінна частина мови |
| ||||||||||
10. Скільки сполучників серед наведених слів: попри, однак, попід, проте, свої, кожний, зате, щоб, а, за, у, та, коли, усякий, понад, об, від, й, якби, або | |||||||||||
А 2
Б 10 В 7 Г 12 Д 15 |
|
11. Визначте, якою частиною мови є виділені цифрами слова в реченні (цифра позначає
наступне слово)
А (1)вдалині, (2)згубившись у полях, петляючи і тонучи в тополях, на Білу Церкву пролягає шлях, (3)рахманний і (4)освітлений при зорях. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
А іменник
Б прикметник В займенник Г дієприкметник (як форма дієслова) Д дієприслівник (як форма дієслова) E прислівник |
|
12. Текст і завдання до нього. | |||||||||||
1. По відході Соломії Остап почував себе одрізаним од світу, од людей. 2. Гарячка палила його всередині, він щохвилини мочив руку у воді та охолоджував чоло, очі, голову. 3. Йому докучило дивитись на жовті стіни комишу – і він заплющував очі... 4. Надвечір Остап почав турбуватися: де ділася Соломія, що її немає досі? 5. Чом вона не приходить? 6. Адже вона знає, що йому трудно й повернутися, що він не годен сам видобутися з цих нетрів.
7. Вночі стало йому гірше... | |||||||||||
А. Скільки в цьому тексті іменників
| |||||||||||
А 10
Б 20 В 15 Г 17 Д 27 |
| ||||||||||
Б. Скільки в цьому тексті дієслів
| |||||||||||
А 20
Б 15 В 17 Г 18 Д 22 |
| ||||||||||
В. Скільки у тексті сполучників
| |||||||||||
А 9
Б 4 В 5 Г 6 Д 10 |
|
Переглянути відповіді можна тут
Комментариев нет:
Отправить комментарий